خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ریشه تمام بیماری ها
ریشه تمام بیماری ها

ریشه تمام بیماری ها

دکتر شادرا، ایندور
به قول چاراک، تمام بیماری ها ریشه در ضعف فکری بشر دارند و در سخنان پاتانجلی ، یوگا مهار تمایلات ناپایدار ذهن است. یوگا یعنی رها ساختن تمایلات برونگرای ذهن از امور مادی ، درونگرا کردن آنها و یکی کردنشان با زمینه اولیه ذهن. سراسر گیتی (طبیعت) حاصل ۳ حالت ذهنی است : ساتوا ، راجاس و تاماس .
بنا بر آیورودا ، راجاس و تاماس ریشه تمام بیماری های ذهنی هستند و شهوت ، خشم ، حرص ، وسوسه ، حسادت ، ترس ، نگرانی بیش از حد و ضعف ذهنی را موجب می شوند . این ضعف ها در تفکر انسانی قطعا ریشه بیماری های ذهنی هستند.
image
تمامی خواسته های نفسانی ناشی از اشکال در تفکر هستند. اولین و مهم ترین وظیفه ی هر کس اجتناب از آنها ،برای دستیابی به سلامت ذهنی است .
بهترین روش برای رهائی از امیال و هوس ها محدود سازی نیازهای زندگی، به ویژه وسایل راحتی مفرط ، تجملات و دارایی هاست . فردی که پیوسته به امور دنیوی می پردازد، به آنها وابسته می شود. خواسته های نفسانی از این وابستگی سرچشمه می گیرند. از کم ترین خواسته برآورده نشده خشم بر می خیزد و از خشم شیدایی حاصل می شود، یعنی ناآگاهی از این که چه باید کرد و چه نباید کرد. شیدایی موجب پریشانی حافظه است .حافظه مشوش منجر می شود به فراموشی آنچه که ضرر می رساند و رفتاری که چنان ضرری را می رساند. غفلت از این مسائل منجر به اشتباهات مکرر می شود .این وضعیت فقدان حافظه نام دارد. با از دست دادن حافظه، فرد عقل و منطقش را از دست می دهد و مستقیما به سوی ویرانی به پیش می رود .
پاکی ذهن، از پاکی تغذیه ناشی می شود. حافظه که همان عقل و منطق به شمار می آید، از این طریق تنظیم می شود و تعادل می یابد .
image
نیروی ذهن پاک به خودشناسی کمک می کند و باعث می شود عقده های ذهنی تحت کنترل درآیند .در کنار برنامه غذایی منظم، برای سلامتی ذهن ، ذهن باید تحت کنترل قرار بگیرد و این چیزی است که بسیار اهمیت دارد .کنترل ذهن که از طریق رفتار صحیح به دست می آید، فرد را قادر می سازد از وابستگی، به ویژه به امور دنیوی، رهایی یابد.
ذهن سالم پایه و اساس سلامت کامل است . تصور جسمی سالم در نبود ذهنی سالم اشتباه است . ذهن قطعا جهت دهنده اصلی فعالیت جسم است و جسم تنها پوششی به دور ذهن . مسلما ذهن خودش را در جسم منعکس می کند . به همین دلیل است که شکل و شمایل انسان های مغرور، حریص و حسود به وضوح از سایرین متمایز است. ذهن آرام با جسم سالم پیوند خورده است. بنابراین، برای داشتن سلامت جسمی عالی ، سلامت ذهنی کامل ضروری است .
امروزه ، روانپزشکان در سراسر جهان درستی مطالب فوق را پذیرفته اند . پزشکی نوین اکنون۹۰ درصد بیماری ها را روان تنی قلمداد می کند ، در حالی که در گذشته این امر یکی از بی شمار دلایل بیماری محسوب می شد و اهمیت کافی به آن داده نمی شد .
image
در چند سال اخیر، پس از تحقیقات گسترده، توجه علم پزشکی به این امر معطوف شده که اکثر بیماری ها حاصل ناآرامی ذهن است. پزشکان آمریکائی نتیجه گرفته اند که ذهن آرام برای داشتن جسم سالم مطلقا ضروری است . به همین دلیل است که در زمینه ی پزشکی ، نتایج رضایت بخشی برای بیماری های روان تنی به دست نیامده، در حالی که تمرینات یوگا به آسانی نتیجه بخش بوده اند . این امر دلیل پر طرفدار بودن یوگا در بسیاری کشورهای جهان است و امروزه هیچ کس نمی تواند اهمیت آن را نادیده بگیرد .
پیوسته باید قناعت ، نظم و پرهیز را در زندگی روزمره خود تمرین کنیم تا ذهنی پایدار و متعادل داشته باشیم. بهترین روش برای رسیدن به این منظور در یوگای پاتانجلی یافت می شود که ما را قادر می سازد به پیشرفت جسمی ، ذهنی و روحی و اهداف اساسی زندگی بشر یعنی راستی و درستی ، شکوفائی ، رسیدن به خواسته ها و موفقیت دست یابیم .

منبع:سایت بیهار
The Root of All Diseases
Dr. K.G. Sharda, Indore-feb1981
مترجم: فرحناز ازگلی
ویراستار: طاهره کیائی

از سری مقالات یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*