خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » بکارگیری لوازم کمکی یوگا در انجام حرکات
بکارگیری لوازم کمکی یوگا در انجام حرکات

بکارگیری لوازم کمکی یوگا در انجام حرکات

وسایل کمکی یوگا ابزارهای مفید و کمک کننده برای آشنایی مبتدیان با یوگا می باشد و به آنها این اجازه را میدهد تا بدون مشکل در وضعیت مناسب قرار بگیرند و در آن وضعیت بمانند. یک ابزار کمکی ، وسیله ای است که به عنوان ابزار کمکی در انجام دادن یک وضعیت یوگا به کار گرفته می شود. بعضی از متداول ترین وسایل کمکی یوگا عبارتند از : تشک یوگا ، پتو، بالشتک، کمربند، صندلی و بلوکهای چوبی( آجر) . البته شناخته شده ترین نماد یوگا ، تشک یوگا (یوگا مت) می باشد. تشک یوگا به دلیل داشتن خطوط موازی که بر روی آن قرار دارند و همچنین کمی چسبنده بودن آن ، برای انجام دادن یوگا بسیار سودمند است. خطوط موازی بر روی تشک به شما این امکان را می دهد که متمرکز شوید و کمک می کند تا بدن خود را به درستی در وضعیتهای متفاوت هم راستا کنید. کمی چسبنده بودن تشک یوگا ، به شما این امکان را میدهد تا از حرکات ناخواسته در طول انجام دادن تمرینات اجتناب کنید.

کمربندها برای کمک به حفظ وضعیتهای کششی برای یوگا آموزانی که بدنهای بسیار خشکی دارند ، استفاده می شوند. به طور مثال ، وقتی عضلات پشت ران سفت و خشک باشند، یوگا آموزان قادر نخواهند بود که در کشش انگشتان پای خود را بگیرند. همچنین در انجام دادن وضعیت ایستادن بر روی شانه (Shoulder Stand) اغلب از کمربند استفاده می کنند تا از باز شدن بازوها در حین انجام تمرین جلوگیری کند. صندلیها در انواع سایزها برای افرادی که دوره نقاهت از مریضی به سر می برند، افراد مسن و یا افرادی که بدنهای بسیار خشکی دارند مناسب هستند. به خصوص برای حرکات خم به جلو می توان از آنها استفاده کرد. البته از آنها در انجام دادن خم به عقب هم می توان استفاده کرد . اگر در انجام دادن خم به عقب از صندلی استفاده می کنید ، بسیار مواظب باشید که صندلی بر زمین نیافتد.
بلوکهای/ آجرهای چوبی و یا فومی در کمک به یوگا آموزانی که بدن خشکی دارند و مایل به انجام دادن حرکاتی هستند که احتیاج به انعطاف بدنی دارند ، بسیار با ارزش هستند. بهترین مثال، حرکت Half Moon می باشد که در آن به جای اینکه دستها را بر روی زمین قرار داد ، می توان بر روی آجر قرار داد.
وسایل کمکی یوگا برای مبتدیان و یوگا آموزانی که بدن خشک و بدون انعطافی دارند ، بسیار کمک کننده می باشند. دایما خود را به چالش بکشید. می توان به سادگی از وسایل کمکی یوگا که بسیار مفید و کمک کننده هستند استفاده کرد و خود را برای انجام دادن بهترین و بی نقص ترین تمرینات یوگا تحت فشار قرار نداد.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*