خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » نکات تغذیه ای سالم در ایام نوروز
نکات تغذیه ای سالم در ایام نوروز

نکات تغذیه ای سالم در ایام نوروز

در ایام تعطیل عید نوروز، در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نشود و به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های خامه‌ای و شکلاتی، ژله‌ای و مربایی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده شود همچنین به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی، بهتر است از میوه استفاده شود.

 

برای پذیرایی از شیرینی هایی با اندازه کوچکتر استفاده کنید.

برای صرف چای، بجای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید.

در مصرف آجیل زیاده روی نکنید . انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند.

از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید. آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند.

مصرف سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر از اضافه وزن جلوگیری می کند.

حتما همراه با غذایی که میل میکنید، از ماست (کم چرب وپاستوریزه )، لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید.

در این ایام اگر شیرینی و آجیل زیادی مصرف کردید بهتر است وعده غذایی را حذف کنید، در این شرایط اگر تمایل به خوردن ناهار داشتید، از غذاهای ساده و سبک مانند نان و ماست، خرما، پنیر و سبزی استفاده کنید.

در این ایام که خانواده ها تمایل بیشتری به مصرف غذاهای رستوران دارند بهتر است به این نکته توجه کنند که برنج آبکش سرشار از قند است و چربی موجود در غذا شامل چربی های ترانس و اشباع شده است که همه مواد یاد شده برای سلامت مضر است. از طرفی نیاز بدن به آمینواسیدهای ضروری با مصرف آجیل تامین می شود بنابراین مصرف بیش از حد مواد غذایی باعث انباشت چربی و قند در خون می شود.

غذا خوردن در زمانی که بدن به مصرف آن نیازی ندارد، در واقع قدم برداشتن خلاف مسیر سلامت است. در وعده نهار و شام، برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، مردم باید سعی کنند، نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنند. مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر، جذب چربی ها و مواد قندی را کاهش داده و بدین ترتیب از چاقی جلوگیری می کند. نوشیدن نوشابه (حتی انواع کم کالری) و آب میوه های صنعتی را که حاوی قند افزوده هستند، به حداقل رسانده و از آب ساده و یا دوغ های کم نمک و بدون گاز و شربت های سنتی کم شیرین استفاده کنند.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*