خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » یوگا در مدرسه
یوگا در مدرسه

یوگا در مدرسه

با استفاده از تکنولوژی و درصد کمی از بودجه ی مدارس میتوان نیازهای فعالیتی بچه ها و نوجوانان سراسر جهان را پوشش داد.در نتیجه ی این نیاز مربیان صلاحیت دار در جستجوی کاری مستقل عمومی یا خصوصی درکودکستان هستند. با توجه به گسترش فرهنگ جهانی لذت جویی ؛نسل های اخیر خصوصا بچه ها به سختی متمرکز شده چرا که تحرک کافی و تغذیه ی سالم و کافی ندارند. سازمان – AAP سازمان امراض کودکان- توصیه کرده تماشای تلویزیون یا بازی های رسانه ایی بیش از ۱ تا۲ ساعت نباشد. حال آنکه تحقیقات نشان داده فی الواقع کودکان و نوجوانان به طور متوسط روزانه ۶ ساعت سرگرم انواع رسانه های تصویری مثل تلویزیون ؛بازی های کامپیوتری و تماشای دی وی دی های مختلف هستند .این سازمان نهایتا به این نتیجه رسید که رسانه خطری جدی برای کودکان محسوب میشود و آنها را در معرض خطرات روان-بهداشتی مثل چاقی ، ضعف بینایی؛پرخاشگری و رکود تحصیلی وتغذیه ی نامناسب قرار میدهد.
برخی از دوره های تربیت مربیگری یوگا که انحصارا برای آموزش و پرورش کودکان طراحی شده ، شامل توانایی مربی برای کنترل کلاس های کودکان پر شور و حرارت که نیاز به تخلیه ی انرژی های سرکوب شده شان دارند است . مثلا یکی از راهکارهای ارایه شده برای مبارزه با اثرات منفی عدم تحرک کودکان در ساعات طولانی درسی ترکیب یوگا در خلال ساعات تفریح کودکان است با توجه به این واقعیت مسلم که مطالعات نشان داده اند که کودکانی که تمرینات یوگای بیشتریی انجام میدهند ،بیشتر با مباحث علمی درگیر شده و در مبارزه با اضطراب موفق تر ودر مقابل پرتحرک تر ، فعال ترو نتیجتا سالم ترند. یوگا به امری ضروری در جامعه ی کودکان تبدیل شده. است . تنها با فراهم کردن فرصت اندکی برای یوگای کودکان به این نتایج شگرف میرسیم .این حرکت متقابلا مزایایی برای مدارس نیز دربردارد.
فواید برای مدارس
بنابر تحقیقات صورت گرفته در پاییز گذشته انجام دادن روزانه سی دقیقه یوگا در خلال ۴ ساعت کلاس های اموزشی؛ مدرس جین اندرو در گزارشات خود ثبت کرده که کلاس هایش متمرکزتر و مسئولانه تر برگزار شده است. وی اذعان داشته است که دانش یوگا این فرصت را به دانش آموزان میدهد که راحتتر باشند. در حل و فصل مسایل قوی تر عمل کرده و نهایتا در مقابله با احساسات منفی و استرس نیز موفق تر عمل میکنند .ما با ده دقیقه تمرینات عمیق تنفسی در روز شروع کردیم . چراغ های تاریک و موزیک آرامش بخش را نیز پس زمینه ی کارمان قرار دادیم .همین کارهای ساده که دربدو امر انجام دادیم ما را شاهد رفتار های درست تری از دانش اموران کرد.اتفاقا اندرو اذعان داشته که اکثر زمان کلاس به خاطر علاقه ی بچه ها به حرکات یوگای صرف پرداخته میشود. وی اضافه کرد که بچه ها را با حرکات با مزه و فعال درگیر میکردم و کم کم حرکات سنگین تری به انها دادم البته این فرایند در برنامه های درسی انها مداخله نداشت .
جردن هندز یکی از مربیان متخصص که سیستم کاری خود را به سیستم های تدریسی مدارس تنظیم کرده با اندرو بسیار موافق است. ترانه سرایی، داستان نویسی و آموزش نکات یوگایی مهم مثل احترام به فضای شخصی دیگران راههای بسیار مناسبی برای گره زدن جوانان به یوگاست. یکی از اعتقادات وی در این زمینه این است که آهنگ سازی و تقلید صدا برای کودکانی که قرار است الفبا را بیاموزند بسیار مناسب است .او میخندد و تعریف میکند که ما روی حرف (ب) تمرکز کردیم (البته ب در انگلیسی به معنای زنبور هم هست).این تمرین های اوایی و نشان دادن میمیک صورت به هنگام تلفظ یک کلمه باعث ایجاد مشخصه های آوایی در ذهن کودک میشود .
روال نرم و جاری یوگا که با گرم کردن بدن آغاز شده و با آرام کردن مغز و استراحت جسمانی همراه است، بسیاری از معلمان را بر آن داشته که دانش اموزانشان دیگر به تنفس های کوتاه مدت نیاز ندارند .
دانش آموزان پس از کلاس های یوگا از لحاظ جسمانی فعال تر و از لحاظ جسمی کارامدتر هستند چراکه قدرت تمرکز انها بالاتر رفته و اندورفین بیشتری نسبت به حالات عادی در بدن خود دارند و حتی از لحاظ احساسی هم رهاترند .
خانم هندز در نهایت سخن خود را این سوال به پایان میرساند که: اگر این شیوه (یوگا)بهترین روش افزایش بهره وری کلاس است و به گسترش مهارت های اساسی در کودکان میانجامد چرا از آن استفاده نکنیم ؟
سارا روح افزا
منبع : سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*