خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » یوگا واقعا چیست؟
یوگا واقعا چیست؟

یوگا واقعا چیست؟

” در یک اسم چه چیزی وجود دارد؟ انچه که ما “گل سرخ” می نامیم ، با هر نام دیگرنیز می تواند عطر فرح بخش گل سرخ را برای ما تداعی کند .”
این روزها شیوه های متفاوت، نام ها و علائم تجاری مختلفی برای یوگا وجود دارد. یوگا نیز مانند سایر کالاهای دیگری که نیاز دارید با دقت بررسی کرده و مطابق نیازتان و مناسب با بودجه خود آن را انتخاب کنید، شده است. این شیوه های متنوع یوگا می تواند شما را سردرگم سازد که کدام شیوه مناسبِ شماست. قصد من ، زیر سوال بردن مربیان نیست که چه کاری به اسم یوگا انجام می دهند. چیزی که من در این مضمون علاقه مندم که برایتان شرح دهم معنی واقعی یوگا و چیزی است که درون انسان قصد دارد از طریق یوگا به آن دست یابد.
یوگا واقعا چیست؟
image
یوگا سیستمی پنج هزار سال است که برای رسیدن به غایت تکامل و آرامش بشر، توسعه یافته است.همه انواع جدید یوگا ، به مثابه به ثبت رساندن ویژگی جدیدی برای یک قطره ی برداشته شده ازاقیانوس هستند . یوگا به عنوان یک سیستم ، ظرفیت آن را دارد که زمان مورد نیاز برای رهایی از نفس را در فرد کاهش دهد.
image
صرف نظر از هاتایوگا ( تمرینات وضعیت جسمانی و تنفس) مراحل /شاخه های متفاوت یوگا وجود دارد. پاتانجالی، پدر یوگا، در “یوگا سوتراها” می گوید که یوگا هشت قسمت یا شاخه دارد که بنابراین به آن آشتانگا یوگا می توان گفت ( که نباید با شیوه معروف هاتایوگا با همین نام اشتباه گرفته شود). هشت قسمت عبارت از: یاما (ملاحظات فردی)، نیاما (ملاحظات اجتماعی)، آسانا (وضعیت های هاتایوگا)، پرانایاما (کنترل تنفس)، پراتی هارا (محدود سازی حس ها از بهره مندی لذت ها)، دهارانا ( تمرکز ذهن)، دهایانا و سامادهی ( فرا آگاهی).
image
بنا به طبیعت فردی، هر شخص می تواند در یکی از چهار شاخه یوگا پیشرفت کند که شامل: کارمایوگا (مسیر کار بدون منفعت شخصی)، بهاکتی یوگا ، جنانا یوگا ( مسیر دانش)، یا راجا یوگا (مسیر پرورش ذهن) می باشند. بعضی مواقع یک نفر می تواند در همه چهار مسیر یوگا کار کند و سرانجام در یکی از آن مسیرها برجسته تر شود.
image
مردم در ابتدا به دلایل پیش پا افتاده ای چون کاهش وزن، درمان بیماری ها، یا هر تمایل قوی دیگری جذب هاتایوگا یا هر شاخه ای از یوگا می شوند. باید این را بدانیم که همیشه هدفِ عمیق تری وجود دارد که برای برآورده ساختن آن تلاش می کنیم.
از هر یک از سبک های یوگا که جذب شده اید لذت ببرید، نام آن روش تا زمانی که تا به تحقق بخشی آن هدف غایی در خود دست یابید به شما کمک می رساند ، موضوع بی اهمیتی است.
image
زمانی که به خویشتن خویش دست یافتید، اینطور گفته شده ، باید تمرین کردن را رها کنید؛ مانند نردبانی که پس از استفاده ، آن را به کناری می گذارید. پس از آن دیگر نیازی به تمرین نیست
منبع: http://luthar.com/what-is-yoga-truly/
• Sep 3rd, 2011
ترجمه کننده: الهام فرخ نیا
ویراستار : فروزنده شاملو

از سری مقالات سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*