خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » فعالسازی چاکرای دوم
فعالسازی چاکرای دوم

فعالسازی چاکرای دوم

مسئولیت اصلی چاکرای خاجی، کنترل احساسات و لذات جسمی است. البته این چاکرا با قوه خلاقیت ما هم ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر چاکرای خاجی دچار اختلال در عملکرد شود (یعنی بیش‌ازاندازه باز یا بسته باشد)، می‌تواند مشکلات زیادی به وجود بیاورد و بدن را تحت تأثیر قرار بدهد.

یکی از عمده‌ترین اختلالاتی که تحت تأثیر عملکرد ناقص چاکرای دوم به وجود می‌آید، اختلالات هورمونی است. این چاکرا به‌طور مستقیم با هورمون‌های جنسی افراد در ارتباط است و می‌تواند تخمدان‌ها، پروستات و هورمون‌های استروژن و پروژسترون را دچار اختلالات اساسی کند.

احساس آشفتگی، اختلالات جنسی، افراط‌‌وتفریط در تمایلات جنسی، سرکوب احساسات، بی‌نظمی مالی و دردهای نواحی تحتانی بدن از دیگر مشکلات جسمی هستند که می‌توانند با اختلال در کارکرد چاکرای خارجی به وجود بیایند. به همین دلیل فعالسازی چاکرای دوم اهمیت زیادی دارد.

نشاط، شادی و خوش‌بینی از ویژگی‌های این دسته از افراد است. آن‌ها معمولاً شخصیت‌های کاریزماتیک دارند و بر سایرین تأثیر مثبتی می‌گذارند. رفتار جنسی طبیعی، توانایی عشق‌ورزی و درک لذت‌های جسمانی از دیگر ویژگی‌های افرادی است که فعالسازی چاکرای دوم را به‌خوبی انجام داده‌اند.

آن‌ها شور زندگی دارند و انگیزه‌شان برای زندگی و رسیدن به اهداف مدنظرشان بسیار بالاست. خلاقیت، لذت بردن از معاشرت و جمع‌های دوستانه از قدرت‌هایی است که چاکرای دوم به ما می‌بخشد.

در مقابل افرادی که چاکرای دومشان دچار اختلال عملکرد است، افراد به سمت انزوا کشیده می‌شوند. این افراد معمولاً از صمیمیت و برقراری روابط دوستانه با دیگران فراری هستند و سطح انرژی زیستی‌شان پایین است. آن‌ها لذات دنیوی را به‌خوبی درک نمی‌کنند و درکی از شوق زندگی ندارند.

افرادی که نتوانسته باشند به‌خوبی فعالسازی چاکرای دوم را انجام دهند، دچار اختلالات جنسی خواهند شد. افراط‌وتفریط در رفتار جنسی، برخورد ناهنجار با جنس مخالف و دردهای نواحی تحتانی از نشانه‌های اختلال در عملکرد چاکرای دوم است.

 

راه‌های فعالسازی چاکرای دوم

خوش‌بینی و امیدواری

هر احساس مثبت نسبت به وضعیت فعلی یا آینده می‌تواند در فعالسازی چاکرای دوم تأثیر مثبتی داشته باشد. سعی کنید از عوامل استرس‌زا دور باشید یا اگر تحت استرس و فشار عصبی هستید، حتماً تحت درمان روانی قرار بگیرید.

 

لذت بردن از طبیعت

یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان ناهنجاری‌های روحی و روانی که می‌توانند بر سطح عملکرد چاکرای دوم مؤثر باشند، لذت بردن از طبیعت است. گوش دادن به صدای طبیعت مانند آبشار، صدای رودخانه و پرنده‌ها یکی از مسکن‌های روانی طبیعی به‌حساب می‌آید.

 

موسیقی‌درمانی

علاوه بر صدای طبیعت و صداهای طبیعی، به موسیقی‌های شاد گوش کنید. هر نوع موسیقی شاد در فعالسازی چاکرای دوم مؤثر و مفید است. انواع موسیقی‌های شاد و انرژی‌بخش در مواقعی که مشغول کاری هستید یا استراحت می‌کند، بسیار مفید و سودمند خواهد بود.

 

ترک عادات مضر

هر عادتی که می‌تواند به بدن آسیب برساند باید ترک شود. سیگار کشیدن، استفاده از مشروبات الکلی، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی می‌تواند مانعی بر عملکرد صحیح چاکرای خاجی باشد. خوب است برای فعالسازی چاکرای دوم و بهبود عملکرد آن عادات ناسالم زندگی‌تان را کم‌کم کنار بگذارید و زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

 

بازنشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*