خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » تقویت سریع سیستم ایمنی بدن
تقویت سریع سیستم ایمنی بدن

تقویت سریع سیستم ایمنی بدن

اگر خواهان یک زندگی سالم و به ‌دور از بیماری‌های گوناگون هستید، باید یک نکته مهم را همواره مد نظر قرار دهید؛ قوی کردن سیستم ایمنی بدن باید در تمام بخش‌ها و سبک زندگی در نظر گرفته شود.

سیستم ایمنی بدن وظیفه محافظت از بخش‌های مختلف بدن را در برابر حمله انواع و اقسام ویروس‌ها، میکروب‌ها، باکتری‌ها و … را بر عهده دارد. در این مقاله تلاش شده است به معرفی ۵ راه نسبتاً ساده برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن معرفی شود. در ادامه با ما همراه باشید:

ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

دو ویتامین C و D نقش کلیدی در قوی کردن سیستم ایمنی بدن افراد ایفا می‌کنند. ویتامین C در تولید گلبول‌های سفید در بدن بسیار مؤثر هستند و این گلبول‌ها با دفاع از بدن در برابر عوامل مزاحم خارجی می‌توانند سطح ایمنی بدن را تقویت کنند. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است که روزانه از طریق نور خورشید تأمین می‌شود.

خواب کافی

بسیاری گمان می‌کنند که خوابیدن صرفاً وسیله‌ای برای رفع خستگی است؛ اما باید توجه داشته باشید که خواب کافی برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. خوابیدن به بدن فرصت بازسازی در زمان کم را می‌دهد و به این ترتیب انرژی بدن جبران می‌شود.

مهار استرس و اضطراب

کمتر کسی است که بداند استرس می‌تواند زمینه‌ساز چه بیماری‌های خطرناکی شود. استرس زیاد و طولانی مدت باعث می‌شود که هورمون خاصی به نام کورتیزول بیش از حد در بدن تولید شود. زمانی که این هورمون در بدن از سطح خاصی بیشتر شود، به‌عنوان تهدید جدی برای سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود. پس باید تلاش کنید تا به هر صورت که امکان دارد، سطح استرس و اضطراب خود را کاهش دهید.

مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد غذایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن به شمار می‌روند. باید توجه داشته باشید که میوه‌ها و سبزی‌های تازه تأثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد که مهمترین آنها عبارت‌اند از:

میوه‌های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، لیمو و کیوی

غذاهای حاوی ویتامین D مثل ماهی و تخم‌مرغ

غذاهای دارای روی مثل گوشت قرمز، مرغ، آجیل و لبنیات

رعایت بهداشت

وقتی صحبت از رعایت بهداشت برای قوی کردن سیستم ایمنی بدن می‌شود، بسیاری گمان می‌کنند که باید اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را انجام دهند. برخی از این اقدامات عبارتند از:

شستن مداوم دست‌ها برای حفاظت در برابر آلودگی‌های سطحی

استفاده از وسایل شخصی و مجزا

شستن مرتب لباس‌ها

رعایت بهداشت شخصی

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*