خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » درمان درد فک یا ناهنجاری تی ام جی با ورزش
درمان درد فک یا ناهنجاری تی ام جی با ورزش

درمان درد فک یا ناهنجاری تی ام جی با ورزش

اختلال مفصل فکی گیجگاهی با علامت هایی مانند درد موقع جویدن، درد گوش و فک و گردن، سردرد و صدای کلیک موقع جویدن همراه است. برای تسکین این علامتها، ورزش های درمانی وجود دارد که در عین سادگی باعث آرام شدن بیمار می شود.

 

علتهای درد فک و اختلال

دلیل ابتلا به اختلال TMJ در خیلی از موارد معلوم نیست. صدمه دیدن فک یا مفصل فکی گیجگاهی نقش مهمی در پیدایش این اختلال دارد. عوارض مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر رشد مفصل فکی ـ گیجگاهی تاثیر بگذارند که از آن جمله می‌توان به موردهای زیر اشاره کرد:

 

– آرتریت

– ساییدگی مفصل

– عادت به دندان قروچه کردن یا روی هم فشار دادن دندان‌ها

– مشکلات ساختاری مادرزادی فک

 

ورزش های مفید برای مفصل گیجگاهی فکی

 

ریلکس کردن فک

برای این کار ابتدا زبان خود را روی سقف دهان و پشت دندان های قدامی بالا قرار داده و با شل کردن عضلات فک، دهان خود را به آرامی باز و بسته کنید.

 

بالا و پایین کردن فک

جلوی آیینه بایستید و یک انگشت خود را روی قسمت تی ام جی و انگشت دیگر خود را روی چانه تان بگذارید و با کمک انگشتان خود ، فک پاینی تان را بالا و پایین ببرید . موقع انجام این تمرین ، زبان خود را پشت دندان های تان قرار دهید .

 

این تمرین را در ۳ ست ۱۰ تایی و ۶ مرتبه در روز تکرار کنید .

حرکت چین تاک

شانه ها را عقب و سینه را بالا ببرید. سر خود را مستقیم پایین بیاورید تا چانه به گردن بچسبد و غبغب مشخص شود،آنگاه سه ثانیه نگه دارید. این کار را ۱۰ بار انجام دهید.

به فک خود قدری فشار بیاورید

چنانچه موقع باز و بسته کردن فک‌تان نیرو یا فشار سبکی به فک خود وارد کنید، می‌تواند به بهبود عملکرد عضلات اطراف فک کمک کند. برای انجام این تمرین، کافی است دو انگشت خود را روی چانه بگذارید و به آرامی دهان خود را باز و بسته کنید. همین که انگشتانتان فشار جزئی به فک وارد کنند کافی است و احتیاجی نیست از نیروی زیادی استفاده کنید. با فشار دو انگشت به چانه‌تان شش مرتبه دهان خود را باز کنید و ببندید.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*