خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » بازگشت حواس بویایی و چشایی در افراد
بازگشت حواس بویایی و چشایی در افراد

بازگشت حواس بویایی و چشایی در افراد

به این نکته توجه شود که فقط بیماری کرونا باعث از دست رفتن حواس بویایی و چشایی نمی‌شود. عوامل زیاد دیگری هم از جمله آلاینده‌های هوا، مواد شیمیایی، برخی مواد شوینده وجود دارند که در ایجاد این اختلال موثرند و کسانی که حس چشایی و بویایی خود را از دست داده‌اند، چه نزد پزشک بروند و چه نروند، تفاوتی نمی‌کند. چون هیچ دارویی برای بهبود آن وجود ندارد و باید صبر کرد تا این حواس برگردند.
زمان بازگشت این حس در بعضی از افراد کرونایی ۲ تا ۳ هفته بعد از بهبود است و در برخی تا ۳ ماه و در بعضی بیماران نیز تا حدود یک سال طول می‌کشد.
بیماران مبتلا به کرونا با از دست رفتن حس بویایی دچار مشکلات زیادی می‌شود و حتی تجربه غذا خوردنشان هم به طور کامل تحت تأثیر قرار می‌گیرد، استشمام بوی غذا نقش مهمی در لذت بردن از غذا دارد و اختلال بویایی حس چشایی را هم تا حدی مختل می‌کند.
با وجود اینکه بیماران مبتلا به کرونا برای بازگشت حس بویایی و چشایی خود باید صبر کنند، ولی برای بازگشت زودتر این حس بهتر است برای مدت ۲ تا ۴ هفته روزانه ۲ تا ۳ بار بینی تان را با سرم شستشوی ولرم بشویید. با بکارگیری این روش به کاهش التهابات و آثار عفونت در مجرای تنفسی کمک زیادی می‌کند همچنین استشمام ۴ عصاره از ۴ رایحه برای بازگشت هر زودتر حس بویایی و حس چشایی می‌تواند مؤثر باشد.
روش درمان به این صورت است که عصاره رز، لیمو، آویشن یا اکالیپتوس را انتخاب و هر عصاره را دو بار در روز (صبح و عصر) به مدت ۱۰ ثانیه توسط بیمار استشمام می‌شود. بین استشمام هر عصاره ۱۰ ثانیه فاصله داده شود. بهتر است این عصاره با غلظت بالا در دسترس بیمار قرار بگیرند. گاهی ممکن است طول درمان بین ۴ تا ۱۲ هفته زمان ببرد. استشمام مرتب این عصاره‌ها می‌تواند در درمان اختلال‌های بویایی مؤثر باشد. این عصاره‌ها جایگزین هم دارند. به جای رز از نسترن، بابونه، بهارنارنج، نرگس، یاس و سنبل می‌توانید استفاده کنید. جایگزین‌های لیمو در این روش درمانی پرتقال و نارنگی هستند. به جای آویشن می‌توانید از میخک، دارچین، هل، وانیل و گلپر استفاده کنید. اگر اکالیپتوس در دسترس نداشتید به جای آن می‌توانید روی کارکرد مؤثر عصاره گیاه نعناع، سرکه و سیر حساب کنید.
همچنین داشتن اضطراب و نگرانی به شدت گرفتن بیماری‌ها دامن می‌زند و هر چه میزان استراحت و دوری از استرس بیشتر باشد نتیجه گرفتن از این روش‌های درمانی زودتر اتفاق می‌افتد. پس بیشتر استراحت کنید و با افکار مثبت به نتیجه این راهکار‌ها برای بازگشت حس بویایی خوشبین باشید.

 

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*