خانه » مقاله ها » تغذیه » تغذیه در یوگا
تغذیه در یوگا

تغذیه در یوگا

اگربخواهیم از بنیه وسلامتی که براثرتمرینات یوگا بدست آورده اید،استفاده کنید بایستی توجه داشته باشید که چه می خورید و چطور می خورید.

“شما همان چیزی هستید که می خورید .پس از خوراکیهای خوب استفاده کنید.”

همه یوگی ها نسبت به مردم عادی غذای کمتری مصرف می کنند ولی درعین حال سلیقه خوبی درباره انتخاب غذا دارند و از خوراکیهای خوب لذت می برند .

بیشتر یوگی ها گوشت نمی خورند ویاخیلی کم از گوشت استفاده می کنند.غذای اکثرآنها میوه و سبزی و غذاهای گیاهی توام با شیرو فراورده های آن است.البته بعضی از یوگی ها مطلقا” گیاهخوارند .ریشه اعتقادات گیاهخواری را باید در احساس ترحم واکراه از آزردن حیوانات جستجوکرد.

موضوع تغذیه با سرزمین و فرهنگ هرکسی ارتباط دارد. نوع آب و هوا وشفل افراد درنوع تغذیه آنها اثرمی گذارد.درکشورهای سردسیر وبرای افرادی که کار بدنی می کنند غذاهای پرکالری وچرب لازم است.ولی کسانی که کاربدنی زیادی ندارند و در آب وهوای ملایمی زندگی می کنند می توانند از غذاهای کم کالری و غذاهای گیاهی سبک بیشتر استفاده کنند.

آشنایی با آشپزی صحیح به طوری که ازارزش غذایی خوراکیها کاسته نشود اهمیت زیادی دارد. اصل کلی آن است که غذاهایی را که می توان به طور خام مصرف کرد نباید پخت وآنهایی را که میتوان آپ پز نمود نباید سرخ کرد.مصرف غذاهای سرخ شده و غذاهایی که مدتها با حرارت زیاد پخته شده اند ومواد حیاتی آنها از میان رفته است توصیه نمی شود.

یوگی ها غذاها را به سه دسته تقسیم می کنند:

۱ – سات ویک: که غذاهای مطلوب یوگی است ، خوراکیهای تازه، ملایم ومغذی. یک غذای سات و یک شامل غذاهای گیاهی و فراورده های شیراست.این غذاها به ساده ترین وضع تهیه می شوند بدون نمک وفلفل زیاد.

این دسته شامل : نخود، لوبیا، عدس، باقلا و دیگر حبوبات و سبزیها شامل کلم ،کاهو، اسفناج، کرفس، و دیگر سبزیهای خوراکی. وانواع میوه ها ی شیرین ومغزها شامل بادام وگردو ومانند اینها به اضافه لبنیات و عسل.

۲- راجاسیک: نام راجاسی به طرزتهیه و خوردن غذا توسط شاهان قدیم هندی گفته می شود .آنها عقیده داشتند که درسر میز غذا نباید کمتراز ۵۶ نوع غذا چیده شود .بالطبع تهیه این انواع مختلف غذا که بعضی از غذاها سرخ شده، بعضی ها با فلفل وکاری وسایر مواد مضر و زیان آور تهیه می شود وانواع مختلف شیرینی و مشروبات سرو می شدند .

غذاهای راجاسی ازنظر یوگا وتمرین کنندگان آن غیرقابل قبول می باشد.این غذاها شخص را چاق کرده و برای بدن زیان آوراست .معمولا” شخص پس از صرف این نوع غذاها احساس سنگینی و سستی می نماید.

غذاهای راجاسی باعث می گردد خشم و شهوت تحریک و زیان هایی از این جهت به وجود آورد.

این غذاها آدمی را ازمعنویات اندکی جدامی سازد وبیشتر به جهان مادی وابسته می سازد.

غذاهای راجاسیک عبارتنداز:گوشت قرمز، ادویه های تند،ریشه های گیاهی مثل هویج و سیب زمینی.

گوشت قرمز و ماهی اگر کم مصرف شود وسرخ کرده نباشد وبه طور سالم وساده پخته شده باشند چندان مضرنیست.

۳- تاماسیک:غداهای ممنوع .غذاهایی است که با فلفل ،نمک ،خردل وسس زیاد تهیه شده باشند که این نوع غذاها ضمن زیان داشتن طبیعت شخص را خشن،جنگجووشلوغ بار می آوردواین صفات ازجنبه یوگا غیرقابل قبول می باشد.

یوگی ها برخلاف غربیان خوردن جگر و قلوه را منع می کنند زیرا این دو عضو محل جذب و دفع سموم بدن است و با خوردن آنها مقدارزیادی سم نیزوارد بدن انسان می شود .

مواد غذایی چه گیاهی و چه غیرگیاهی به تنهایی هیچ کدام از سه نوع فوق نمی باشند،بلکه طرز پختن وتهیه این مواد ممکن است آن را به یکی از سه حالت فوق در آورد .

مثلا” سیب زمینی یا کلم ممکن است به صورت تاماسی پخته و آماده شود و گوشت وجوجه به صورت ساتویک که این بستگی به شخص تهیه کننده دارد.

خیلی ازمردم دارای این نظریه غلط می باشند که با کم کردن نیروی غذایی وکالریها وزن کم و برعکس آن اضافه خواهد شد.ولی یوگا این عقیده را باطل دانسته وعقیده دارد که طرز تهیه غداها و طرز خوردن به طور درست و صحیح می تواند اشخاص چاق را لاغر و اشخاص لاغر را چاق نماید.

 

درانسان چهار عمل اساسی وجود دارد که بسته به چهار سیستم تشریحی و فیزیولوژیک است.همه این فعالیت ها درکلیه افراد بشروجود دارد ولیکن تسلط یکی از این فعالیت ها برسایرین موجب پیدایش طبع مخصوص می گردد.

* تغدیه ای که بسته به سیستم جهاز هاضمه است :تسلط این سیستم برسایر فعالیتها طبع لنفاوی به وجود می اورد.

* تنفسی که بسته به سیستم روی وخونی است: تسلط این سیستم برسایر فعالیت ها طبع دموی به وجودمی آورد.

* روحیه که بسته به سیستم عصبی است: تسلط این سیستم برسایر فعالیتها طبع عصبی به وجود می آورد.

* تحرک که بسته به سیستم استخوانی وعضلانی است: تسلط این سیستم برسایر فعالیت ها طبع صفرائی به وجود می آورد.

 

دارندگان هریک از طبایع چهارگانه واحد خصائص جسمانی ،روانی وتمایلات خاصی هستند واز لحاظ غذائی هرکدام اشتها وذوق خاصی دارند که درحد اعتدال بهتراست ارضاء گردند.

 

۱- طبع لنفاوی: دارای اشتهای معمولی است خواستار غذاهای تند نیست بلکه بیشتر غذاهای سنگین را دوست دارد.می تواند غذاهای آردی و گوشت گوساله مصرف نماید.

۲- طبع دموی: میل فراوان به گوشت و آشامیدن مشروبات الکلی دارد. غذاهای مناسب برای او گوشت به مقدارمتعادل و سبزیجات و میوه ا ست.

۳- طبع عصبی: اغلب کم غذا وبه همه چیزاشتها ندارد.بهتراست به طورمتنوع وکم، غذامصرف کند .غذاهای مناسب برای طبع وی عبارتند از سبزیجات،پنیر تازه،قارچ ها، ماهی و گوشت بره است.

۴- طبع صفرائی: میل به پرخوری دارد لیکن در عوض خیلی زود با رژیم های غذائی مختلف درروند زندگی خوی می گیرد.وی باید گوشت کم چربی، مرغ، وتخم مرغ و غداهای آردی به طور اعتدال و غذاهای خام فراوان میل کند.

اما چگونگی خوردن غذا: مهمترین نکته در خوردن غذا داشتن آرامش درونی وعشق پاک و بی آلایش واحساس خرسندی و شکرگزاری است . غذائی که با عشق تهیه و پخته شده باشد ودرمحیطی آرام و سرشاراز عشق ومحبت صرف شود،به آدمی نیروی حیات و توان زندگی می بخشداگر چه غذاساده و اندک باشد.

غذاهایی که درجلسات و جوامع پرتنش وسرشار از رقابت خصمانه خورده می شود ،باعث انواع بیماریها چون زخم معده،فشارخون، بیماریهای قلبی وکبدی می شود اگرچه غنی وسرشار ازمواد غذائی باشد.

اگر درسرسفره غذایی را به کسی تعارف می کنید این کاررا باعشق و ایثار انجام دهید وایمان داشته باشید که پاداش آن را دریافت خواهید کرد.

غذا خوردن انباشتن معده نیست،باید از غذا لذت برد.خوردن غذابا عشق ولذت و آرامش توام باشد. غذایی که در حال خشم و غضب مصرف می شود برای بدن سم است وغذایی که بدون آرامش با پریشان حالی مصرف شود عاری از لذت و بی فایده است.

داستان ذن دراین زمینه شنیدنی است: شاگردان از استاد پرسیدند که آیا اومتحمل ریاضت می شود یا نه؟

استاد پاسخ داد:آری.

پرسیدند :چگونه؟

استادگفت: چون گرسنه می شوم غذا می خورم وهنگامی که خسته باشم می خوابم.

شاگردان با حیرت گفتند : ماهمه چنین می کنیم این که ریاضت نیست.

استاد گفت: شما چنین نمی کنید .هنگامی که غذا میخورید فکرشما درجای دیگراست و چون می خوابید دچار کابوس هستید.

منبع : http://mahshahryoga.blogfa.com

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir

۲ نظر

  1. مطلبتون خیلی مفید بود و به دانش ما افزوده شد ممنون

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*