خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » ۱۰ غذای محبوب شب عید در شهرهای مختلف
۱۰ غذای محبوب شب عید در شهرهای مختلف

۱۰ غذای محبوب شب عید در شهرهای مختلف

عید نوروز از راه رسیده و همه چیز هم مهیا شده. خونه تکونی ها انجام شده و آجیل و شیرینی هم که به راهه.

 قدیما رسم بود که شب عید مردم هر شهر یک غذای به خصوصی رو می پختند و همه فامیل دور هم اون غذای خوشمزه رو می خوردند  بدون شک اکثر مردم سبزی پلو ماهی رو غذای مناسبی برای عید نوروز می دونند. البته هر شهری با یک نوع سبزی و یک نوع ماهی این غذا رو طبخ می کنه. 

۱- رشته پلو

خوشمزه ترین غذای شب عید

در بسیاری از شهرهای ایران، غذای محبوب شب عید رشته پلو هستش. این غذا از اصیل ترین غذاهای ایرانی در بین مردم تهران، اراک، کرمانشاه و آذربایجان هم هست. عده ای معتقدند با خوردن رشته پلو درشب عید، تا پایان سال رشته کارها را می توانند در دست داشته باشند.

 

۲- دلمه غذای محبوب شب عید در آذزبایجان

غذای محبوب شب عید در آذزبایجان

در اغلب شهرهای آذربایجان، انواع دلمه و به خصوص دلمه برگ مو در شب عید و روزهای اول سال پخته میشه. 

۳- چهار محال و بختیاری- کوفته محلی

محبوب ترین غذای شب عید

در استان چهارمحال و بختیاری،شب قبل از عید نوعی کوفته محلی رو تهیه می کنند. گوشت گوساله، برنج،سبزیجات معطر، آلوهای محلی از مواد اصلی غذای محبوب شب عید در این استان است. این کوفته باسبزیجات محلی در کرمانشاه هم خیلی محبوبیت داره.

۴-کلم پلو شیرازی

غذای محبوب عید نوروز

از خوشمزه ترین و محبوب ترین غذاهای شب عید در شیراز، کلم پلو هستش که به صورت سنتی تهیه میشود و این روزها هم هنوز در بین جوون ها طرفدار داره و بهترین رستوران ها برای نوروز این غذا رو سرو میکنند.

۵- خورش قیمه خراسانی

قیمه خراسانی

مردم شهرهای خراسان هم شب عید سبزی پلو با ماهی و روز اول سال نو رو خورش قیمه به همراه رشته پلو می خورند. خراسانی ها معتقدند خوردن آش رشته و رشته پلو در روزهای عید نوروز باعث در دست داشتن رشته امور میشه.

۶- خورش سبزی

غذای محبوب شب عید قرمه سبزی

قرمه سبزی یا نوعی خورش سبزی که با پلو خورده میشه در بیشتر شهرها غذای محبوب شب عید به حساب میاد به خصوص در مناطق کوهستانی ایران خورش سبزی برای شب عید مصرف میشود. بعضی ها اعتقاد دارند که با خوردن این غذا، سال سبز و خرمی خواهند داشت.

۷- آبگوشت و کوفته- همدان

غذای محبوب شب عید برای همدانی ها

غذای محبوب شب عید برای همدانی ها نوعی آبگوشت و کوفته است. داخل کوفته: خرما، گردو،آلو، تخم مرغ، پیاز سرخ شده و ادویه های معطر وجود دارد.

۸- ماهی با رشته پلو- زنجان

خوراک محبوب شب عید

مثل همه شهرهای دیگه مردم زنجان هم ماهی رو غذای محبوب شب عید می دونند ولی این ماهی همراه با رشته پلو و یا زعفران پلو خورده میشه.  البته برای شب چهارشنبه سوری خورش شش انداز همراه با برنج بیشتر مرسومه.

۹- سبزی پلو با ماهی و ته چین- مازندران

غذای عید مازنی ها

مردم شهرها و روستاهای مازندران هم شام شب عید رو با ماهی شکم پر تهیه می کنن و به همراه سبزی پلوی مخصوصی که یک ته چین خوشرنگ هم داره از خودشون پذیرایی می کنن.

۱۰-ترشی تره با ماهی- گیلان

غذای محبوب شب عید گیلان

غذای محبوب شب عید مردم گیلان، ترشی تره خوشمزه است که با سبزی های محلی، سیر و تخم مرغ تهیه میشه. این خورش خوش رنگ و بو همراه با کته و ماهی بسیار مطبوع و خوشمزه است.

 

 

منبع : نت نظر

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*