خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » اثر پاوان موکت آسانا بر مفاصل
اثر پاوان موکت آسانا بر مفاصل

اثر پاوان موکت آسانا بر مفاصل

 

PMA بر بسیاری از مفاصل بدن اثر می گذارد.در این قسمت به تاثیر آن بر مفاصل سینوویال می پردازیم.این نوع مفصل در مچ پا , زانو , ران , مچ دست , آرنج , بازو و انگشتان دست و پا دیده می شود.سه ساختار اصلی در این نوع مفاصل , کپسول مفصلی , غضروف مفصلی و مایع سینوویال است.

کپسول مفصلی از غشایی که از خارج , بافتی لزج و از داخل از زوائدی کرکی که ترشح مایع سینوویال را به عهده دارد تشکیل شده . همچنین در این غشا یک واکنش ایمنی به وسیله سلولهای فاگوسیت در نظر گرفته شده که زوائد تولید شده در اثر سائیدگی را جذب و از بین می برد.

غضروف مفصلی از نوع فیبری از ماده ای پوشیده شده که حرکت و محافظت از سطح غضروف را به عهده دارد .مایع سینوویال برای تغذیه , لغزنده کردن و محافظت است.روند لغزندگی و محافظت مفصل به حرکت بیشتر بستگی دارد.وقتی مفصل حرکت داده شود مایع سینوویال بین سطوح تحت فشار رانده شده و تا وقتی که مفصل به حالت استراحت برگردد همانجا می ماند.روند جذب این مایع با حرکت دادن مفصل بهتر صورت می گیرد. سطح غضروف مثل اسفنج دارای خلل و خرج کوچکی است که مایع با سینوویال پر و خالی می شود.

زمان انجام تمرینات PMA به خصوص سری ضد روماتیسم , به دلیل حرکت آرام , روند تغذیه , محافظت و دفع مواد زائد در مفاصل تسهیل می شود.با گذشت زمان و تمرین مداوم محدوده حرکت در مفصل گسترش می یابد.جائی از مفاصل سائیده می شود که مایه سینوویال نباشد.حرکات PMA به مفصل حرکتی حقیقی می دهد چون در حین تمرین مفصل تحت فشار نیست فقط وزن قسمتی از بدن که با آن مفصل در ارتباط است و هدف تحریک و کشش بالای ماهیچه ای نیست بلکه تنها تحریک مفصل برای گردش مایع سینوویال و ترشح و جذب آن است و روند لزج شدن و احیاء بافتها حاصل می شود.بنابراین از فساد مفاصل که وظیفه نرمال را مختل می کند جلوگیری می نماید.

 

 

منبع :مرکزآموزش یوگا

باز نشر:آکادمی یوگا مازندران

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*