خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » ارتباط ورزش با شخصیت
ارتباط ورزش با شخصیت

ارتباط ورزش با شخصیت

می خواهیم از تاثیرات مثبت ورزش بر شخصیت افراد مختلف اطلاع پیدا کنیم ورزش و تمرینات ورزشی چه تاثیراتی بر روح و روان ما میگذارند ارتباط میان نوع ورزش و شخصیت افراد ورزشکار چگونه است ورزش برای خویشتنداری و انضباط شخصی فرد،غلبه بر اضطراب، استرس و سطوحی از افسردگی می تواند تاثیرگذار باشد.
 
درباره تأثیر ورزش آن‌قدر شنیده‌ایم که شاید دیگر حوصله‌ای برای خواندن این چند خط نمانده باشد. اما قرار نیست ما هم همان حرف‌های همیشگی را تکرار کنیم. اصلا راستش را بخواهید حتی قرار نیست شما را به ورزش کردن تشویق کنیم. فقط می‌خواهیم بفهمیم چرا ورزش کردن با همه سختی و وقت‌گیری و هزینه‌دار بودنش، برای بعضی‌ها جذاب است.
ورزش با ما چه می‌کند؟
پژوهشگران حوزه روان‌شناسی ورزش، از نظریات روان‌شناسی به نام «آیزنک»، بهره‌های زیادی برده‌اند. آیزنک که به مطالعه در زمینه شخصیت علاقه داشت، معتقد بود شخصیت افراد را براساس سه جنبه می‌توان توصیف کرد. یکی از این جنبه‌ها روان‌نژندی است. روان نژندی به ثبات عاطفی و هیجانی اشاره دارد؛ کسانی که در «آزمون آیزنک»، نمره بالایی در این مقیاس به‌دست می‌آورند، تنیده، غیرمنطقی و دمدمی مزاج هستند و خیلی زود ناراحت و هیجان‌زده می‌شوند. نکته جالب این جاست که برخی تحقیقات ثابت کرده‌ است، نمره ورزشکاران در مقیاس روان‌نژندی، از نمره غیرورزشکاران، بسیار پایین‌تر است یعنی ورزشکاران از نظر عاطفی بسیار با‌ثبات‌ترند ؛ افراد باثبات کسانی هستند که دستگاه عصبی‌شان حساسیت شدیدی به استرس ندارد، در نتیجه به سرعت آرامش خود را به‌دست می‌آورند. محققان در پژوهش دیگری که بین ۱۵۰۰ دانشجوی آمریکایی انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ورزشکاران، مستقل‌تر و واقع‌بین‌تر از دیگران هستند و سطح اضطرابشان هم کمتر است.

تمرین‌های مراقبه‌ای و آرمیدگی یوگا هم باعث شده‌است که این ورزش، روش مناسبی برای غلبه بر اضطراب، استرس و سطوحی از افسردگی معرفی شود. یکی از جالب‌ترین مطالعات این حوزه، بررسی تأثیر ورزش سوارکاری بر اوتیسم است؛ یافته‌ها نشان می‌دهد آموزش اسب سواری تعاملات اجتماعی کودکان اوتیستیک را بهبود می‌بخشد؛ برقراری ارتباط اجتماعی-عاطفی قوی با حیوان و افراد آموزش دهنده، یادگیری اجتماعی و تغییرات هورمونی باعث این بهبود می‌شود.
باز نشر : آکادمی یوگا مازندران
http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*