خانه » مقاله ها » تغذیه » چرا اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیست ؟
چرا اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیست ؟

چرا اسفناج منبع خوب کلسیم یا آهن نیست ؟

۱ از خواص بارز اسفناج وجود آهن ۳ مثبت است که طی یکسری واکنشها باید تبدیل به آهن ۲ مثبت شود تا عملیات جذب در بدن انجام گیرد.بنابراین جذب آهن اسفناج خیلی خوب انجام نمی شود .

۲ میزان آهن زیاد در اسفناج یک اشتباه تاریخی است و بر اساس یک ممیز جابجا ایجاد شده است .آغاز این داستان که به نظر بسیاری از افراد واقعی میرسد، به سال ۱۸۷۰ باز میگردد. در آن سال «وان ولف»، بیولوژیست آلمانی تلاش کرد ارزش غذایی مواد را مورد بررسی قرار دهد. در حین بررسی ارزش غذایی اسفناج میزان آهن موجود در آن را به جای ۲٫۷ میلیگرم در هر ۱۰۰ گرم، ۲۷ میلیگرم یادداشت کرد و همین اشتباه کوچک سبب شد افسانهای دروغین در مورد اسفناج شکل بگیرد.چند سال بعد اشتباه دوم، اشتباه اول را تقویت کرد. یک محقق سوئیسی از دانشگاه بال به نام گوستاو وان بونگ میزان آهن را در اسفناج تازه و خشک مورد مقایسه قرار داد. کاملا واضح بود که میزان آهن در اسفناج خشک بیش از اسفناج تازه است .

جذب نسبتاً اندک این مواد مغذی از اسفناج به دلیل وجود فیبر و به ویژه که اگزالات آن است که بسیارزیاد می باشد . اگزالات با پیوستن به عناصر دو ظرفیتی به ویژه کلسیم وآهن جذب آنها را به طرز چشمگیری کاهش میدهد. گفته میشود کلسیم اسفناج به دلیل وجود اگزالات، در مقایسه با سایر مواد غذایی کمترین مقدار جذب را دارد . بنابراین، تا آنجا که به کلسیم و آهن اسفناج مربوط میشود، افزودن ماست به آن از ارزش تغذیهای آن نمیکاهد چون برخلاف تصور بسیاری از افراد، اساساً اسفناج منبع خوبی برای این مواد نیست.
از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*