خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » انتقال بیماری ها بااستفاده از وسایل شخصی دیگران
انتقال بیماری ها بااستفاده از وسایل شخصی دیگران

انتقال بیماری ها بااستفاده از وسایل شخصی دیگران

از لحاظ پزشکی نباید وسایل شخصی افراد به هم قرض داده شوند و سعی کنید هرگز این کار را نکنید و مانع این امر شوید چون باعث انتقال خطرناک ترین بیماری ها خواهند شد

دکتر فاطمه سادات حسینی، متخصص بیماری های عفونی  گفت :هر وسیله ای که با ترشحات بدن از جمله ترشحات تنفسی، تعریق و بزاق فرد در تماس باشد جز وسایل شخصی به شمار می‌رود و نباید در تماس با بدن فرد دیگری قرار گیرد زیرا ممکن است موجب انتقال بیماری به شخص دیگری شود.همچنین توصیه می شود به خاطر بالا بودن خطر ابتلا به بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت توصیه می شود دیگر افراد از لوازم شخصی که با خون این افراد تماس دارد استفاده نکنند.

حسینی ادامه داد: انسان در داخل و سطح بدن خود میکروب هایی دارد که برای خود فرد ضرری ندارد ولی برای دیگر افراد می‌تواند حساسیت زا باشد و بیماری ایجاد کند.

وی در خصوص وسایل شخصی بیان داشت: حوله یکی از این وسایل است و باید در منازل برای خشک کردن صورت و دست ها برای هر کس حوله ای مجزا در نظر گرفته شود و پس از هر بار استفاده آن را در معرض نور خورشید قرار دهند تا خشک شود.

حسینی افزود: از دیگر وسایلی که می‌توان  آن را به فهرست وسایل شخصی اضافه کرد صابون است. بهتر است اولویت مصرف افراد برای صابون، صابون‌های مایع باشد. چنان چه می ‌خواهید از نوع جامد آن استفاده کنند بهتر است برای هر کس به طور مجزا صابونی در نظر گرفته شود و بعد از استفاده آن را روی اسفنجی قرار دهند تا هر چه سریع تر خشک شود و محلی برای تجمع میکروب ها و باکتری ها نباشد.

وی اظهار داشت: در مکان های عمومی شلوغ مانند پادگان ها  به علت بالا بودن جمعیت پتو نیز یک وسیله شخصی به حساب می‌آید. قرض دادن و یا جا به جا کردن روپوش‌های فرم به خصوص مغنعه در مدارس دخترانه نیز می تواند باعث انتقال بیماری ها از فرد ناسالم به فرد سالم شود.

حسینی در خصوص رعایت بهداشت شخصی گفت: توصیه می شود در یک جمع خانوادگی نیز  هرکس لیوان، قاشق و چنگال مخصوص خود را  داشته باشد. در بدن هر فرد میکروبی به نام هلیکوباکتر وجود دارد که اگرچه برای خود فرد بیماری زا نیست ولی ممکن است بر اثر استفاده مشترک از فرد دیگری موجب بیماری شود.

وی خاطر نشان کرد: قرض دادن و استفاده مشترک از لوازم آرایشی بهداشتی در خانوم ها اگرچه ممکن است بسیار رایج باشد و چندان بد به نظر نرسد اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تماس این وسایل با پوست افراد مختلف، مسیر انتقال انواع بیماری های پوستی و قارچی را هموار می‌کند.

منبع : مجله پزشکی دکتر سلام

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*