خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » فکر کردن چیست ؟
فکر کردن چیست ؟

فکر کردن چیست ؟

هر انسانی می‌تواند فکر کند. چرا؟ چون همیشه چیزهایی در زندگی دارد که به آنها فکر کند. به راستی، فکر کردن چیست؟ اصلاً انسان برای چه فکرمی کند؟
آیا حیوانات و جانوران هم می‌تواند فکر کنند؟ همه می‌دانیم که نمی‌توانند. چرا؟ برای این که اگر می‌توانستند، حتما مثل انسان هواپیما و ماشین می‌ساختند کتاب می‌نوشتند. به مدرسه می‌رفتند کت و شلوار می‌دوختند و می‌پوشیدند. یا برای فصل زمستان کمپوت‌های گوناگون مثل کمپوت یونجه، علف، گندم و جو و یا گوشت و …. درست می کردند.
پس، همین فکر کردن است که انسان‌ها را از حیوان‌ها جدا می‌کند. همین فکر کردن است که به انسان ارزش بهتره آفریده خداوند می‌دهد. شاید هم این طور نباشد، شما در این‌باره چه فکر می‌کنید؟
بعضی‌ها خیال می‌کنند که سخن گفتن و حرف زدن است که انسان را از حیوان جدا می‌کند، ولی من این را چندان قبول ندارم. چرا؟ چون عقیده دارم که انسان برای حرف زدن هم نیاز به فکر کردن دارد. از آن گذشته من و شما آدم‌های زیادی را می‌شناسیم که کر و لال و نابینا هستند؛ ولی می‌توانند فکر کنند؛ حتی بهتر از آدم‌هایی که می‌بینند و می‌شنوند و حرف می‌زنند. بعضی از این گونه آدم‌ها گاهی به جایگاه‌های بزرگ و والا و با ارزشی می‌رسند و آدم‌های مهمی می‌شوند. مثل چه کسی؟ مثلا مثل هلن کلر و …
جالب‌تر از آن، این است که ما آدم‌های زیادی را می‌شناسیم که به قول معروف مثل بلبل حرف میزنند، خوب می‌شنوند و خوب هم می‌بنینند ولی فکر کردن بلد نیستند. حتی گاهی حرفهای‌شان هم بدون فکر کردن است. برای همین گاهی حرف‌های بی سر و ته و بیهوده‌ای می‌زنند. حتما شنیده‌اید که گاهی بزرگترها به کوچکتر‌ها می‌گویند : «وقتی می‌خواهی حرف بزنی ، اول فکر کن و بعد حرف بزن!»
خداوند در قرآن مجید به فکر کردن خیلی اهمیت داده است و آن را برای انسان کاری بزرگ و با ارزش و سازنده دانسته است. حتما این حدیث نبوی معروف را شنیده‌اید که خداوند می‌فرماید: «ارزش یک ساعت فکر کردن بهتر و بالاتر از هفتاد سال عبادت کردن است!»
عجیب نیست؟ چرا دین اسلام این همه به فکر کردن اهمیت می‌دهد؛ به اندازه‌ای که یک ساعت فکردن را به اندازه هفتاد سال و حتی بالاتر و با ارزشتر از هفتاد سال عبادت خداوند می‌کند. فکر می‌کنید یک انسان مگر چقدر عمر می‌کند؟ در حقیقت خداوند یک ساعت فکر کردن را با ارزش واقعی فکر کردن و خوب فکر کردن را با توجه به آن حدیث نبوی بفهمید آیا می‌فهمید؟ بدون شک خیلی از ما ارزش آن را نمی‌فهمیم و برای فهمیدن آن باید فکر کنیم: فکر و فکر و فکر.
انسان با فکر کردن است که می‌تواند تبدیل به یک متفکر بزرگ بشود. متفکرانی مثل مولوی حافظ، ابن سینا، خیام و … .
پس، از هم اکنون شروع کنید به فکر کردن درباره خدا، طبیعت ، قدرت خداوند و درباره خودتان هم فکر کنید. درباره همه چیز فکر کنید.

منبع : هدهد

بازنشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*