خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » تمرینهای یوگا و رژیم مخصوص دیسپلازی(اختلال و تغییر شکل) مفصل ران
تمرینهای یوگا و رژیم مخصوص دیسپلازی(اختلال و تغییر شکل) مفصل ران

تمرینهای یوگا و رژیم مخصوص دیسپلازی(اختلال و تغییر شکل) مفصل ران

اختلال در مفصل ران ناشی از قرار گیری اشتباه مفاصل یا تغییر شکل مفصل ران می باشد. این امر ممکن است تحت یک شرایط مادرزادی و یا در طول زمان به طور اکتسابی به وجود آمده باشد. یک شخص ممکن است دیسپلازی ران را در هر دو مفصل به صورت دو طرفه داشته باشد و یا در یک مفصل و به طور یک طرفه داشته باشد.این شرایط بر اساس گفته کسانی که از این بیماری رنج می برند بسیار دردناک است. مفصل ران نیرویی معادل سه برابر وزن فرد را تحمل میکند. اگر فردی ۱۶۰ پوند وزن داشته باشد، مفصل ران ۴۸۰ پوند نیرو یا فشار را تحمل میکند. با در نظر گرفتن این امر،نیاز به آرام رفتار کردن با یک مفصل دردناک کاملا آشکار میگردد.
روند یوگا این است که عضلات را کشش میدهد و آنها را قوی میکند. هنگامی که یوگا را برای دیسپلازی مفاصل ران ها و یا هر گونه درد مفاصل ران درنظر میگیریم، باید آگاه باشید که چه روشهایی را برای این امر انتخاب میکنید. به علاوه باید مراقب هر یک از حرکات یوگا باشید.این مهم است که هنگامی که عضلات نگهدارنده مفاصل رانها را قوی میکنید به آرامی و نرمی حرکت کنید.
یوگا درمانی،یوگای احیاگر،یوگای آرام،هاتا یوگا یا یوگای آنوسارا مثالهایی هستند از سبک هایی که وضعیت قرارگیری و حالت صحیح را حفظ و پشتیبانی میکنند. متاسفانه،یوگای قدرتی ،یوگای توالی و یوگای وینیاسانا با تمرکز برروی حرکات با گامهای سریع توصیه نمیشوند. در ذیل به تمریناتی که سبب کاهش درد و احتمالا بهبود مفاصل ران کمک میکنند آورده شده است .این حرکات را آهسته و آگاهانه انجام دهید و اگر درد وجود داشت تمرین ها را کنار بگذارید .همیشه قبل از شروع برنامه تمرین با پزشک خانواده یا متخصص مشاوره کنید .او ویژگیهای سلامتی شما و ما منحصر به فردی بیمارش را میداند.
وضعیت گربه(سگ و گربه)

روی دستها و زانوها ،شانه ها عمود بر مچ ها و مفاصل ران عمود بر زانوها ، زانو ها به اندازه عرض لگن از هم فاصله داشته باشند. به آرامی و ملایمت سر و سینه را بلند کنید ، دنبالچه را بلند کنید و شکم را بکشید در حالیکه عمیقا دم میگیرید .این حرکت سگ وگربه است و به عنوان حرکات قوسی پشت طبقه میشوند. برعکس این حرکت، به شکل گربه خشمگین ، دنبالچه را پایین بیاورید ،شکم را منقبض کنید و پشت را گرد کنید ،از ناف تا ستون فقرات و به آرامی سر و گردن را به داخل قوس دهید ، آهسته ولی عمیق بازدم کنید.این حرکات را شش تا ده بار به آرامی انجام دهید.
وضعیت کشش کودک
image
به حالت بچه ها ریلکس کنید در حالیکه بازدم میکنید و تنه خود را با آرنج های بسیار کشیده به سمت جلو روی زانوهایتان قرار می دهید. شما همچنین می توانید این آسانا را با باز کردن زانوها را هم به سمت بیرون اصلاح کنید. شما می توانید هر قدر می خواهید عمیق تنفس کنید درحالیکه ستون فقرات شما صاف است .
کشش پا و نزدیکی زانو به سینه
image
بر روی دستها و زانوها (به شکل میز) قرار میگیرید،با شانه های عمود بر مچ و مفصل ران عمود بر زانو،یکی از پاها را به سمت عقب کشش دهید (تا ارتفاع باسن) سپس به آرامی زانو و سر را به قصد نزدیکی زانو به بینی قوس دهید.این حرکت را با پای دیگر نیز تکرار کنید.از هر طرف این حرکت را شش تا ده بار انجام دهید در نهایت شما باید به حالت اصلاحی کششی کودک ریلکس کنید.
رژیم ضد التهاب
یک رژیم سلامتی ،با تمرکز بر ترکیبات ضد التهاب ،می تواند به بهبود مفصل ران شما کمک کند. در این خصوص نیاز به مطالعات دقیق تری است . گرچه در میان طرفداران این مکتب فکری این باور وجود دارد که رژیمی که با سبزیجات رنگی مختلف مانند کلم بوکلی،اسفناج،کدوی زرد و هویج می تواند این التهاب را کاهش دهد.
مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی قوی شامل: زردچوبه،سیر،زنجبیل،چای سبز، بذر کتان، امگا سه و دارچین است.با پزشک خانوادگی یا متخصص خود قبل از تغییر عادات غذایی خود مشورت کنید و تحقیق کنید که آیا این رژیم برای شما مناسب باشد.
منتشر شده توسط:مرکز سلامتی اورا

مترجم:شبنم قنادیان پور
ویراستار: فروزنده شاملو

منبع : سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*