خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » سه روش یوگا برای آرام سازی
سه روش یوگا برای آرام سازی

سه روش یوگا برای آرام سازی

تکنیک های آرام سازی یوگا بسیار آسان و با فراهم آوردن آرامش برای ذهن و جسم سودمند هستند. در زیر سه تکنیک آموزش داده می شود، اما تکنیک های فراوان دیگری وجود دارند که ممکن است آنها را برای آموزش در جلسات یوگا و یا تمرین در خانه مفید بیابید. اگر شما می خواهید مربی یوگا بشوید، خوب است که با آنها آشنایی پیدا کنید چرا که آنها به عنوان یک پل به دانش آموزانی که با تمرکز مشکل دارند ، کمک می کنند.

تکنیک آرام سازی فوری
روش آرامسازی فوری به این طریق انجام می شود: پاها را کنار هم قرار دهید ،پاشنه و انگشتان پاها را به هم بچسبانید و دستها را در دو طرف بدن قرار دهید. در طول انجام دادن تمرین آرامش و رهایی چهره را حفظ کرده و لبخند بزنید. عضلات خود را منقبض نمایید.از انگشتان پا شروع کنید،سپس مچ پا،ساق پا، ران ها و باسن.
بازدم انجام دهید و پس از آن در عضلات شکم را به داخل بکشید.با عمل دم قفسه سینه و عضلات پشت را منبسط کنید.سپس شانه ها، گردن و عضلات صورت را منقبص نمایید.

تمام عضلات در بدن از انگشتان پا تا به سر خود را منقبض کرده و برای چند لحظه نگه دارید. سپس عضلات و کل بدن را شل کنید. دست و پاها را تکه تکه منقبض نمایید، کف دستها در طول انجام دادن تکنیک رو به سقف باشد. راحت ترین وضعیت را انتخاب کنید و اجازه دهید بدن غرق در آرامش شود. تمام بدن را آرام سازید واز تکنیک آرام سازی لذت ببرید.

تکنیک آرام سازی سریع
روش آرام سازی سریع با موقعیت شاوآسانا و یا جسد آغاز می شود. این تکنیک سه مرحله دارد. مرحله اول با تمرکز روی حرکات شکم آغاز می شود. حرکت عضلات شکم در حین پنج بار دم و بازدم را مشاهده نمایید.
مرحله بعدی شامل هماهنگی حرکت عضلات شکم با تنفس است. در حین پنج بار دم و بازدم، شکم با دم به بیرون و با بازدم به درون حرکت می کند. فاز سوم شامل تنفس عمیق و آرام است به منظور رساندن انرژی به بدن و تجربه احساس سبکی است.
در حین بازدم، به طور کامل تمام عضلات را رها کنید ،این کار را برای پنج بار دم و بازدم تکرار نمایید و از آرامشتان لذت ببرید. آوای “اوم” را با یک تن صدای کم در حین بازدم اجرا نمایید. درحالیکه احساس ارتعاشات را در پایین تنه خود احساس می کنید. به آرامی ارتعاش را از سمت راست و یا چپ بدن به طرف بالا هدایت کنید.
تکنیک آرام سازی عمیق (مرحله به مرحله)
روش آرامش سازی عمیق براساس تحریک قسمت هایی از مغز با حرکات فیزیکی کار می کند. بدن به صورت قسمت به قسمت رها سازی می شود با شروع از انگشتان پا و حرکت در تمام بدن تا به پوست سر و در واقع مغز. زمانی که تکنیک آرام سازی کل ذهن را تحت تاثیر قرار دهد،ذهن ناخودآگاه به سطح می آید و باعث هماهنگی امواج مغزی می گردد.
بین هوشیاری و آرامش عمیق غوطه ور خواهید شد. پس از آن خواهید توانست افکار ، نفس و بدن خود را مشاهده نمایید. می توانید تا زمانی که بخواهید دراین وضعیت باقی می ماند. قبل از تمرین این روش بهتر است با یک مربی یوگای واجد شرایط مشورت نمایید، زیرا انجام دادن آن نیاز به راهنمایی دارد

منبع : موسسه ی یوگای علمی نوا

بازنشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۴ نظر

  1. عالی بود …ممنون از شما بابت مطالب وسایت بی نظیرتون.خداقوت….

  2. بسیار عاااالی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*