خانه » مقاله ها » تغذیه » مواد غذایی حاوی ویتامین دی (D) و کمک به رفع افسردگی
مواد غذایی حاوی ویتامین دی (D) و کمک به رفع افسردگی

مواد غذایی حاوی ویتامین دی (D) و کمک به رفع افسردگی

با کمک گرفتن از مواد غذایی می توانیم از افسردگی و اختلالات خلق و خو فاصله بگیریم و مانع آن شویم دریافت مقدار مناسبی از ویتامین دی می تواند برای بدن ما بسیار مفید و تاثیرگذار باشد

یک متخصص تغذیه بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای را در پیشگیری از افسردگی تشریح کرد.

دکتر حسن فرهاد غیبی با بیان اینکه در دنیای کنونی و پر از استرس کنونی نباید از نقش تغذیه در پیشگیری از افسردگی غافل شد، گفت: سبک زندگی و تیپ تغذیه‌ای فرد باید منطبق بر اصول علمی طرح‌ریزی شود که فرد مستعد استرس و در بلند مدت افسردگی نشود.

وی نقش نور خورشید را در تنظیم متابولیسم بدن جدی خواند و گفت: متاسفانه آلودگی هوا یک علت پنهان بیماری افسردگی است که ساکنان شهرهای صنعتی را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: افسردگی ارتباط تنگاتنگی با انتقال‌دهنده‌های عصبی همچون سروتونین دارد. این انتقال دهنده عصبی بسیاری از رفتارهای ما از جمله خلق‌وخو، اشتها، خواب، نشاط و… را در بدن ایجاد می‌کند. دوپامین، دیگرانتقال‌ دهنده‌ای است که در بحث خلق‌وخو دخالت دارد. با وجود علت‌های بالینی افسردگی، ریشه بسیاری از افسردگی‌ها اضطراب است؛ از همین رو برخی رفتارهای اضطرابی از جمله رفتارها یا غذاهایی که به اضطراب منجر می‌شود نیز در این زمینه نقش خواهد داشت.

فرهاد غیبی افزود: بنابراین نمی‌توان نقش تغذیه صحیح را در پیشگیری از بروز یا بهبود افسردگی نادیده گرفت. مواد غذایی متعددی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی دخالت دارد و می‌تواند در پیشگیری از افسردگی موثر باشد. یکی از مهم‌ترین این مواد ویتامین D است که به دلیل آلودگی هوا کمبود این ویتامین در افراد گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان ویتامین D بدن از طریق آفتاب تامین می‌شود و مواد غذایی نقش چندانی در تامین این ویتامین ندارد. به همین دلیل هم طبیعی است که در صورت کمبود این ویتامین فرد در معرض افسردگی قرار بگیرد.

وی توصیه کرد که مصرف امگا ۳ و غذاهای دریایی جدی گرفته شود. مواد معدنی با ارزشی که در بدن ماهی وجود دارد بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی و اضطراب بیمه می‌کند.

این متخصص تغذیه بر مصرف کربوهیدارت‌های مرکب تاکید کرد و گفت: مصرف قندهای ساده مانند شکر مفید نیست، اما مصرف قندهای پیچیده موجود در خرما، کشمش باعث افزایش سطح هوشیاری فرد می‌شود.

وی همچنین به مصرف صبحانه تاکید کرد و گفت: انرژی بدن باید در طول روز تامین شود. افرادی که صبحانه نمی‌خورند با افت قند خون و در نتیجه استرس روبرو می‌شوند.

وی همچنین مصرف کافئین را مضر دانست و افزود: چای پررنگ و قهوه موجب بی‌خوابی شده و در نتیجه استرس فرد را افزایش داده و فرد را مستعد بیماری افسردگی می‌کند.

منبع : ایسنا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*