خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » تناسب اندام با یوگا
تناسب اندام با یوگا

تناسب اندام با یوگا

همه می دانند ، یوگا بدن را وانهاده می کند و انعطاف آن را افزایش می دهد ، اما آیا یوگا برای حفظ تناسب بدن کافی است ؟ پاسخ بعضی یوگی ها به این سؤال ، “بله” است . قدرت ، با ماندن در وضعیت یوگا (آسانا) به مدت ۲۰ ثانیه یا بیشتر افزایش پیدا می کند . سبک هایی از یوگا که دقایقی در حرکت می مانند ، سطوح قدرت را بدون افزایش وزن درهنرجو بالا می برند . برعکس ، سبک های متحرک و متوالی مانند وینیاسا یوگا ، انعطاف و قدرت را از طریق تکرار حرکت افزایش می دهد .
با وجودی که تعریف دقیق تناسب از فردی به فرد دیگر متفاوت است ، عوامل متعددی وجود دارد که در تمامی درجات تناسب ، مشترک است . بر اساس نظر بعضی نظریه ها ، تناسب فیزیکی هم مربوط به توانایی اجرای یک فعالیت فیزیکی و هم پیشگیری و اجرای مراقبت های مربوط به سلامتی از جمله قلب می باشد.
در بعد کاملاً فیزیکی ، پنج حوزه ی اصلی هست که تناسب را ایجاد می کند : نسبت چربی بدن به توده ی عضلانی ، سلامت ارگان های داخلی ، انعطاف ، وضعیت عضلانی ، سلامت اسکلتی و سیستم قلبی – تنفسی . هنگام کنکاش و تجزیه تحلیل یوگا برای بررسی و تعیین اینکه آیا یوگا برای تناسب جسمانی کافی است ، دریافتند ، نتایج این تحقیق ، نه تنها به نوع روال زندگی روزمره ی فیزیکی ما بستگی دارد ، بلکه به مدت زمانی که به تمرین خود اختصاص می دهیم نیز وابسته است .
این قانون در مورد دیگر فعالیت های فیزیکی مانند یک برنامه ی ساده ی پیاده روی نیز صادق است . حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی روزانه به عنوان حداقل حد پایه ی پیاده روی در نظر گرفته شده است . افراد فکر می کنند ، یوگا از این منظر متفاوت است ، در حالی که یک حداقل استاندارد برای بهره مندی فیزیکی از آن در نظر گرفته شده است . از دید جامع ، یک یوگای روتین متعادل نیاز به ترکیبی از حرکات پشت سر هم و وضعیت های متحمل وزن دارد که حداقل سه ساعت در هفته همراه با تمرین تنفسی ( پرانایاما ) و تمرکز انجام شود .
۱۲ حرکت یوگا که حقیقتاً به حفظ تناسب کمک می کند :
– سلام بر خورشید
– سلام بر ماه

– وضعیت جنگجو
image
– ایستادن روی شانه
image
– وضعیت پل
image
– وضعیت گاوآهن
image
– وضعیت درخت
image

– وضعیت مثلث

image

– پیچ نشسته
image
– وضعیت سگ سر پایین
– وضعیت سگ سر بالا
– وضعیت قایق
image
۵ سبک متداول یوگا که به حفظ تناسب کمک می کند :
هاتا یوگا بر کشش های آرام و تکنیک های تنفسی متمرکز است و برای مبتدیان عالی است .
آیینگر یوگا بر تنظیم و تعادل بدن ، متمرکز است . از ابزار استفاده می کند و برای مبتدیان نیز عالی است .
کندالینی یوگا از حرکات سریع همراه با تنفس و مانترا استفاده می کند ، بر سیستم انرژی تأکید می کند .
آشتانگا یوگا یا یوگای قدرتی حرکات سریع را ترکیب می کند ، برای افزایش قوای جسمانی و تحمل طراحی شده است .
بیکرام یوگا در دمای ۱۰۵ درجه فارنهایت اتاق گرم انجام می شود ، سموم را پاک می کند و عضلات را وانهاده می سازد .
صرف نظر از اینکه متناسب ماندن به معنی حفظ انرژی و قوای جسمانی برای ادامه ی زندگی روزمره است یا تحمل و حفظ انرژی برای اجرای کارهای برجسته ی ورزشی ، یوگا پاسخگو است و برای دستیابی به هر کدام از این اهداف ، سبکی از یوگا و گزیده ای از وضعیت ها ی یوگا وجود دارد . نیازها ، توانایی ها و اهداف هر فرد متفاوت است . لذا بهره مندی از راهنمایی مربی مجرب یوگا در هنگام شروع کردن برنامه تناسب اندام ، کمک کننده است .
مترجم : لادن خضری

منبع : http://www.navayoga.com/

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۲ نظر

  1. عالی بود…..

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*