خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » آموزش یوگابراى کمک به افراد در مقابله بر تنش
آموزش یوگابراى کمک به افراد در مقابله بر تنش

آموزش یوگابراى کمک به افراد در مقابله بر تنش

یوگا یک راه کار مقابله بر تنشهاى مزمن است. همه ما از عواقب تنشهاى مزمن آگاهى داریم. استرس بیش از اندازه میتوانند به هراس و اضطراب منجر شود. اگر نتوانیم استرس های روزانه خود را مهار کنیم تاثیرات مخربى از قبیل ابتلاء به سرطان، فشار خون و بیماریهاى قلبى بر سلامتی گذاشته خواهد شد . مربیان یوگا دوره های آموزشى فشرده اى را میگذرانند که به مردم کمک کرده تا تنشهاى روزانه خود را مهار کنند. با این حال مواردى نیز وجود دارد که مربیان ممکن است از شرکت در کلاسهاى یوگاى مدیریت فشار چشم پوشی کنندکه شاید به این دلیل باشد که بسیارى از آنها فنون تاثیرگزارى براى فرونشاندن اضطراب را از قبل در دوره های خود آموخته اند. با تغییر فصول، زمانیکه در صدد تغییر جدول زمانبندى کلاسهاى جدید میشویم، برگزارى یک کارگاه مدیریت و غلبه بر تنش و یا ارائه کلاس یوگاى جدیدى با تاکید بر فنونى که دیگر مربیان از کنار آنها بى اهمیت میگذرند، بسیار ارزشمند است.
فنون تنفسى(پرانایاما)، وضعیتها(آساناها)و تمرکز آمیخته با دورنماى جدیدى از زندگى میتواند به شاگردان شما کمک نماید تا بر تنش هاى داخل خانه،در راه بندان ماندن و سر کار خود غلبه کنند. مربیان یوگا از ارزشهاى تمرینات پرانایاما، آساناها و تمرکز آگاهى دارند.اما منظور از دورنماى جدید در زندگى چیست؟ در نظر گرفتن هر مشکل بعنوان تجربه اى آموزنده چیزى است که یک ذهن آموزش دیده فرا میگیرد تا آن گونه رفتار کند. در واقع بسیار بندرت دیده میشود که بجاى آه و ناله به دنبال راه حل مناسبى براى حل یک مشکل باشند. براى بسیارى از ما این گونه نگرش تعدیلى، مستلزم سالیان دراز آموزش رفتارى یا تحت تعلیمات تخصصى خاصى قرار گرفتن در یک کلاس یوگاى مدیریت فشار میباشد. این روش آنگونه است که به هر شاگرد مهارتهاى ویژه اى آموزش داده میشود تا موقعیتهاى رویداده در یک روز خاص را مهار کند. وقتى شاگردان بخوبى در فنون پرانایاما، آساناها، تمرکز و تن آرامى مهارت پیدا کنند میتوانند موقعیتهاى تنش زا را شبیه سازى کرده و آنچه را که یاد گرفته اند را بکارگیرند.
بدیهى است که شما یا شاگردان تان ممکن است قادر نباشید آساناها را بخوبى اجرا کنید درحالیکه علاوه بر تنشهاى باقیمانده از یک روز پر تنش یک سرپرست ناظر هم حضور داشته باشد. همزمان ممکن است همکار فرد تعجب کند اگر همکارش هنگام شرکت در جلسه هیئت مدیره ، حرکات تنفسی فعال انجام دهد. بنابراین فنونى که شاگردان شما یاد میگیرند باید زیرکانه ، مؤثر و در موقعیتهاى مشابه قابل اجرا باشد.
نقل قولى است که میگوید- “زندگى یک تمرین نیست.”
اگرچه ممکن است این گفته حقیقت داشته باشد اما زمانى که در کلاس یوگا صرف مى شود در واقع تمرینى است براى مشکلات واقعى که خارج از تشک یوگا رخ میدهد. بعنوان یک معلم کلاس یوگا همیشه شاگردان خود را از ارزشمند بودن تمرینات یوگا در خلال جلسات یوگا آگاه سازید. اما ارزشمندترین بخش یوگیان پیشرفته این است که بتوانند مهارتهاى فرا گرفته شده را در زندگى روزانه خود بکار گیرند.

برگردان: ناهید مهرکیش

منبع : سایت موسسه علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*