خانه » مقاله ها » آساناهای یوگا » ۱-هانومان آسانا
۱-هانومان آسانا

۱-هانومان آسانا

به قول شاعر ، ویلیام بلیک ، شما می توانید دنیا را در یک دانه شن ببینید . با این رویکرد ، می توانید با مطالعه ی دقیق یکی از آسانا ها ، در مورد همه ی آنها چیزهای بسیاری بدانید . در این مقاله ، بر هانومان آسانا یا باز شدن از جلو تمرکز می شود . من از این وضعیت در کارگاه ها استفاده می کنم تا از طریق ان فاکتورهایی مانند تحلیل وضعیت ، عضلات زوج آگونیست / آنتاگونیست ( و سینرژی های آنها ) ، منحنی بازتاب فیزیولوژیکی و کشش بیومکانیکی را توضیح دهم .

ابتدا ، نگاهی به یک واحد عضله ـ تاندون بیندازیم تا ببینیم چه قسمتی از آن در وضعیت یوگا طویل می شود . واحد عضله-تاندون ( MTU:Muscle-tendon unit ) از چند عنصر تشکیل شده است و شامل ساختار قابل انقباض ( سارکومرها ) و فاسیا هستند که فیبرهای عضلانی و تاندون ها را احاطه کرده است . اگرچه اغلب ، در مقالات علوم کشش این عناصر ، به طور جداگانه بررسی می شوند ، اما در واقعیت ، به صورت تفکیک ناپذیری به هم متصل هستند . همه ی این عناصر در انقباض و کشش عضلانی مشارکت دارند . بعلاوه ، بسیاری عوامل دیگر در نحوه ی طویل شدن عضله مشارکت دارند ، از جمله خاصیت ویسکوالاستیک ، کریپ ( نوعی تغییر شکل که برای وجود داشتن فاسیا مسلم است ) ، عوامل روانشناختی ( مانند حافظه و دوام عضلانی ) و اتصال خارج عضلانی به سینرژیست ها . شکل یا طرح منحصر به فرد عضله نیز نقش دارد . چند منبع از ادبیات علمی که این عوامل را به طور مفصل شرح می دهد در زیر آورده شده است .
image
مقطع یا برش عرضی ساختار عضلانی
مقطعی از عضله که سارکومرهای قابل انقباض با عناصرفاسیا مانند بافت همبند را نشان می دهد .
سپس ، زمان کشش یا مدت زمانی که عضله در کشش می ماند .
من دستاورد شخصی خود درباره زمان بندی کشش در وضعیت هانومان آسانا را از مطالعات بیومکانیکی منتشر شده در مورد کشش کسب کرده ام . این مطالعات نشان می دهد که حداکثرکشش یا رهایی MTU ( واحد عضله-تاندون ) در بیست ثانیه اول کشش اتفاق می افتد . به همین ترتیب ، وقتی یک کشش تکرار می شود ، طویل شدن واحد عضله-تاندون با هر کشش پیاپی کاهش می یابد ، حداکثر تا چهارمین کشش ادامه می یابد ، بعد از آن ، عضله با کشش بیشتر ، طویل تر نمی شود . این روند در زیر به شکل منحنی به تصویر کشیده شده است. توجه کنید که هر یک از این طویل شدن های مکرر عضله ، یک دوره بهبود یا بازگشت کوتاه مدت به دنبال دارد که در آن مدت زمان ، عضله در کشش نیست . این مسئله حائز اهمیت است ، چون کشش یکی-دو دقیقه ای با چهار کشش سی ثانیه ای برابر نیست . در نتیجه ،روش من در وضعیت هانومان آسانا به چهار کشش متوالی تقسیم می شود – که هر کدام بر گروه عضلات متفاوتی متمرکز است . بدیهی است ، این تنها یکی از هزاران شیوه و رویکرد به کشش است . اما ، به نظر من این روش ، برای کار روی وضعیت های خاصی مانند باز شدن از جلو سودمند است .
image
کشش عضلانی در برابر زمان:منحنی ، تغییرات طول عضله در برابر زمان کشش را نشان می دهد .

http://www.dailybandha.com/
مترجم : لادن خضری
ویراستار : فروزنده شاملو

از سری مقالات سایت یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*