خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ترس در کلاس یوگا
ترس در کلاس یوگا

ترس در کلاس یوگا

پرانایاما

پرانایاما
توسط ویرجینا ایورسن
در یک دنیای ایده آل تمرینات یوگا باعث احساس خوش آرامش، انرژی و سلامتی می باشد. شرکت در کلاس های یوگا و انجام دادن تمرینات باعث دلهره و هراس در برخی مردم میشود. دلایل متعددی برای این دلهره میتواند وجود داشته باشد که برخی از این دلایل عبارتند از شکنندگی یا ضعف جسمی روحی و روانی (عاطفی). شکنندگی و ضعف جسمانی ممکن است نتیجه یک آسیب جسمی و یا فرآیند بهبودی از یک عمل جراحی باشد .
برای مثال تصور کنید که شما اخیرا عمل جراحی تعویض مفصل ران داشته اید و بعد از مدت ها این اولین بار است که به کلاس یوگا برگشته اید. به احتمال زیاد شما در مورد انجام دادن تمرینات که به طور معمول در کلاس ها انجام میشود خیلی محتاط بوده و مراقب شرایط بدن و توانایی جسمی خود خواهید بود وممکن است برای جلوگیری از آسیب رسیدن به عضو مورد نظر درصدد انجام دادن تمرین به شکلی دیگر برآیید. بنابراین کمک گرفتن ازمربی و عقب افتادن از جمع ممکن است باعث ایجاد و تشدید اضطراب ،بی صبری و حتی خشم در شما شود. همین امر در مورد شخص فراگیر یوگا که در شرایط سخت روحی مانند طلاق و یا سوگ مرگ عزیزی به سر میبرد صادق میباشد وممکن است انجام دادن تمرینات یوگا و یا پرانایاما برای او طاقت فرسا شود. اگر شما مربی یوگا هستید به این امر آگاهی دارید که اکثر حالات و تمرینات تنفسی یوگا باعث رها شدن از تنش روحی و جسمی میشوند. در اثر تمرین آساناها و پرانایاما که پالایش دهنده میباشد، احساسات دردناک روحی و عاطفی از عمق به سطح انتقال پیدا میکنند و اگر فراگیری نداند که چطور با این امر کنار بیاید، باعث ایجاد اضطراب بیشتر در او میشود. اینها فقط تعداد کمی از موارد ضعف روحی و جسمی میباشد که با وجود آنها برگشت به کلاس یوگا خواستار شجاعت زیادی از جانب فراگیران میباشد. به عنوان یک مربی یوگا، پرداختن به این احساسات به طور واضح و پذیرا باعث میشود که فرد آگاهی کامل برای مواجه شدن با این احساسات را پیدا کند و درک آنها برایش آسان تر باشد. روش های متعددی برای پرداختن و عنوان کردن این موارد در کلاس موجود میباشد. اولین گام این است که مربی با لحن و صدایی آرام به شاگردان خود بگوید که در هنگام بروز این احساسات میتوانند به حالت بچه بروند و استراحت کنند. همچنین مهم است که به آنها یادآور شوید که شما برای یاری رساندن به آنها در انجام دادن حالات به گونه ای مختلف و با سرعتی متناسب در خور ایشان، در کلاس حاضر هستید. تمرینات یوگا را میتوان متناسب با شرایط هر فرد تغییر داده و طراحی کرد. با آماده کردن فضای مناسب، فراگیران یوگا به راحتی میتوانند به شما رو آورده و در مورد شرایط نامساعد روحی و یا جسمی خود به شما توضیح داده و حمایت مورد نیاز را دریافت کنند.
* تنفس آرام بخش
غیرمعمول نیست که در مواقع انجام دادن شاوآسانا (وضعیت جسد) و تمرکز، فراگیران موجی از اضطراب را تجربه کنند.
قرار گرفتن در حالت استراحت یا سکون باعث حس کردن اضطراب ها و احساسات نا فرم در اکثر ما میشود. یک راه ساده و موثر برای آرام کردن سیستم عصبی و حس اضطراب، راهنمایی کردن فراگیر به انجام دادن تمرین تنفس آرام بخش میباشد. اساسا این تنفس تشکیل شده است از بازدمی طولانی تر از دم (به نسبیت ۲ به۱). تمرین تنفس آرامش را در پایان کلاس و به هنگام انجام دادن شاوآسانا (حالت جسد) میتوان انجام داد. خیلی مناسب و به جا است که این تمرین پارایاناما را در شروع تمرینات تمرکزی نشسته انجام دهیم. اگر یکی از فراگیران در کلاس دچار ناراحتی و اضطراب باشد، شما میتوانید به وی پیشنهاد دهید تا در حالت راحت و سکوت نشسته و این تمرین را به مدت ۵ دقیقه (یا بیشتر) انجام دهد. این تکنیک ساده ی پرایاناما، علاوه براینکه تکنیکی تصدیق و محافظت کننده می باشد ، می تواند برای رها شدن از اضطراب و ترس یک شاگرد نیز کافی باشد.
مترجم : آرزو فراحی

© Copyright 2015 – Virginia Iversen / Aura Wellness Center – Publications Division

باز نشر: آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*