خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » یوگا و دیابت
یوگا و دیابت

یوگا و دیابت

نویسنده: فی مارتینز
پس از دوره آموزش فشرده مربیگری یوگا، فرد ممکن است در محیطهای مختلفی چون سازمانها، مراکز پزشکی ،حقوقی و یا علمی مشغول کارشود.سوالات متعددی از جانب صاحبکاران در خصوص کارآمدی یوگا پرسیده میشود که معمولا این اشخاص یا به یوگا و قدمت آن اعتماد ندارند، برای کسب آگاهی، یا فقط برای معلوم شدن سطح معلومات شما اینکار را انجام میدهند و هر چه ما بگوییم حکایتی بیش نیست. مگر اینکه بتوانیم آنها را از طریق تحقیقات و مطالعات انجام شده اثبات کنیم. در اینجا نگاهی میندازیم به ارزیابی یک بیماری جدی و یوگا درمانی که از یک تحقیق بدست آمده.
مشکل دیابت
دیابت به طور هشدار دهنده ای در حال رشد است. آخرین تحقیقات نشانگر مفید بودن یوگا در درمان و کنترل دیابت میباشد. طبق اطلاعات بدست آمده از ( مقاله ملی حقیقتهایی در خصوص دیابت ۲۰۱۲) بیشتر از٪۸ کودکان و بزرگسالان در آمریکا مبتلا به دیابت میباشد. ۷ میلیون از آنها به دیابت نوع ۱ و ۷۹ میلیون بقیه مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند. نوع اول یا همان دیابت نوجوانان، معمولا برای جوانان زیر ۲۰ سال اتفاق می افتد و تنها با تزریق انسولین کنترل میشود. معمولا بزرگسالان ۳۰ سال و بیشتر و افرادی که دارای اضافه وزن هستند به دیابت نوع ۲ مبتلا میشوند. بیماران مبتلا به نوع اول باید رژییم غذایی سختی را رعایت کرده و به اندازه کافی ورزش کنند. در صورتی که بیماران نوع دوم معمولا با ایجاد تغییرات کوچکی در شیوه زندگیشان و بدون دارو میتوانند سر کنند و از این افراد معمولا برای تحقیقات علمی دیابت استفاده میکنند.
پژوهش و تحقیقات
موسسه ملی بهداشت طی ارزیابی و بررسی ۷۳ تحقیق که در سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۷ انجام شده است، مزایای یوگا را در مدیریت و کنترل دیابت تایید کرده و آنرا ابزاری برای پیشگیری دیابت شناخته اند. ضمنا آنها ذکر کردند که برای تشخیص کارآمدی و موثر بودن یوگا ، نیاز به آموزش آن و شناسایی تمریناتی است که مفید و موثر میباشند.
در اوت ۲۰۱۱ سازمان” مراقبت از دیابت” گزارشی شامل نتایج حاصله از دو مطالعه ای که از یوگا برای درمان ۱۲۳ بزرگسال مبتلا به نوع ۲ استفاده کرده بودند را منتشر کردند. در طی سه ماه علاوه بر کاهش وزن، سطح قند خون آنها را متعادل شده و ثابت باقی مانده بود. در مقابل، اشخاصی که یوگا انجام نداده بودند دچار افزایش قند خون شده بودند.
شییر لاکسمی برچین از موسسه سرینیواس مرکز تحقیقات علوم پزشکی در منگلور، هند با تکنیکهای یوگا موافق بوده و آنرا موثر میداند. ولی همچنان میگوید این تکنیکها زمانی کارساز است که به طور جدی و ممارست انجام شود. در موسسه او شصت شرکت کننده چند بار در هفته تمرینات یوگا را انجام داده و در اثر همین تمرین توده چربی بدنشان از ۹/۲۵ به ۴/۲۵ کاهش یافته بود.( بالای ٪۲۵اضافه وزن)
همانند بیماریهای دیگر هرگونه تغییراتی در مسیر درمان باید با پزشک متخصص در میان گذاشته شود. تمرینات یوگا به سیستم آدرنالین کمک کرده و باعث کارکرد راحت تر و هماهنگ بقیه اعضای بدن میشود. این سیستم توسط دیابت تعادل خود را از دست میدهد، بنابراین انجام دادن تمرینات یوگا باعث بهبود و کنترل دیابت میشود.

۲۰۱۲ – هاله مرکز سلامتی – بخش نشریات
مترجم: آرزو فراحی

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*