خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » نقوش هندسی برای شناخت خود برتر
نقوش هندسی برای شناخت خود برتر

نقوش هندسی برای شناخت خود برتر

مدونا گئودینگ Madonna Gauding
برگردان: مونا کیانسا
از زمان‌های گذشته بشر به‌ طور غریزی از شکل دایره استفاده می‌کرده تا منظر خود و جهان وجودی‌ اش اعم از مسائل دنیوی تا معنوی و از سطح تا عمق وجودش را نشان دهد. این مسئله برمی‌گردد به طبیعت هستی و اشکال دایره شکل مانند خورشید و ماه و ستاره‌ها و کرات و… برای مثال شکل دایره‌ در هنر قبل از تاریخ و به‌صورت فطری پدیدار شده است. دایره‌ها در اشکال مارپیچی حکاکی شده در سنگ‌ها در دوران نوسنگی و در خطوط تصویری حک‌شده بر سنگ‌ها در جنوب غربی امریکا و همچنین در تصاویر نمادین که توسط زنان آسیایی بر سر در ورودی خانه‌هایشان نقاشی می‌شده‌ تا از ورود انرژی منفی جلوگیری کنند، گویای این مسئله است. دایره را در علم هستی‌شناسی «گوهر وجود» معنا می‌کنند. تصاویر استادانه طراحی‌شدۀ دایره‌ها حکایت از نمای نامرئی هستی و کمک به گسترش معنویت دارد.
کاربرد دایره یا شکل دایره تنها به فلسفه شرق دور محدود نمی‌شود؛ چراکه در اوایل مسیحیت، انسان‌ها به‌طور گسترده از اشکال دایره برای آموزه‌هایشان در ابتدا برای نقاشی بر دیوار کلیساها و بعدها برای نقاشی بر روی پنجره‌ها استفاده می‌کردند. در عصر جدید، روانشناسی به نام «کارل جانگ»  (۱۸۷۵-۱۹۶۱) از دایره‌ها به‌عنوان ابزاری برای تمامیت بخشیدن به علم روانشناسی استفاده کرد. همچنین امروزه دایره‌ها خود را در آثار معماری به نام «باکمینستر فولر»  و همچنین سنگ‌تراشی‌های روی زمین اثر هنرمند انگلیسی «اندی گلدسورتی»  نمایان می‌سازد.
دایره کنایه از تجربۀ نامحدود طبیعت از هستی با تمام شکوه و جلال و سعادت و برکت و تحقق روشنفکری آن است.
کارایی دایره‌ها چیست؟
اضطراب و استرس زندگی امروزه، ارتباط شما با خود درونی‌تان را کم کرده و شما را از احتیاجات درونی و آرمان و مقصودتان جدا ساخته است. کار کردن با دایره‌ها به شما کمک می‌کند تا دوباره به جسم و ذهن و روح خود بازگردید و به‌جای گسستگی و اضطراب به هماهنگی و تعادل برسید.
دایره‌ها همچنان به شما کمک می‌کنند تا مجدداً با طبیعت و زمین و هستی ارتباط بگیرید. آن‌ها ابزاری برای ارتباط باخدا، ارتباط با خود برتر شما، با خود درونی‌تان، با مرکزیت و وحدانیتتان، به کلامی دیگر ارتباط با شهودتان هستند.
بسیاری از مردم برای گرفتن تمرکز و یا رفتن به حالت تفکر از اشکال دایره‌ای شکل استفاده می‌کنند. بعضی هم برای درمان و شفا آن ‌را بکار می‌گیرند. عده‌ای هم از رنگ‌آمیزی دایره‌ها استفاده می‌کنند تا به آرامش برسند.
کارل جانگ به‌صورت گسترده از دایره‌ها برای درمان بیماران خود کمک گرفته است؛ به‌این‌ترتیب که با استفاده از دایره‌ها افراد را وادار می‌کند با ضمیر ناخودآگاهشان ارتباط بگیرند، چراکه با این ارتباط آن‌ها آمادگی پیدا می‌کنند با مسائل خود کنار بیایند. برای این کار فرد باید برای یک دوره هرروز یک دایره را طراحی کند. روشی که کمک شایانی به رفع مشکلات روحی و روانی او می‌کند. بسیاری از روان‌شناسان، درمانگران و حتی مراکز درمانی بیماران سرطانی امروزه از رنگ کردن دایره‌ها به‌عنوان روشی درمانی استفاده می‌کنند.

وحدت جسم و ذهن و روح
در دنیای امروزی ما اغلب و به‌طور عمیق از توجه به بدن خود غافل می‌شویم. زمانی که شروع به خلق و رنگ‌آمیزی دایره‌ها می‌کنیم، مسائل روحی، روانی و جسمی با احتیاجات درونی و هدف نهایی‌مان به تعادل می‌رسد. ریتم حرکات رنگ‌آمیزی یا خلق آن‌ها بدن را به تعامل می‌رساند، خلق و رنگ‌آمیزی اشکال دایره‌ای شکل زمانی که برای مراقبه به کار رود، جسم و ذهن و روح را به تعادل و اتحاد می‌رساند.
این را هم باید در نظر داشت به هر شکلی دایره‌ نمی‌گویند، دایره‌ها به حالتی خاص در جهان هستی نمایان شده و می‌شوند. اگر دقت کنیم آن‌ها در بسیاری از اشکال طبیعت همانند خورشید و ما و کرات و… خلق‌شده‌اند.

چگونه با دایره‌ها کارکنیم؟
روز نگار دایره‌ای خود را خلق کنید

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره ۸۴  دانش یوگا مطالعه کنید.

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۲ نظر

  1. علیرضا مطیعی

    خیلی جالب بود برام این مطلبتون.ممنون

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*