خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » پنج راه محافظت از زانوهای آسیب‌دیدۀ شما
پنج راه محافظت از زانوهای آسیب‌دیدۀ شما

پنج راه محافظت از زانوهای آسیب‌دیدۀ شما

پنج راه محافظت از زانوهای آسیب‌دیدۀ شما

نوشتۀ: کاتلین بریانت Kathleen Bryant  

برگردان: ندا ملکوتی خواه‎
 

زانوی انسان مفصل لولایی شکلِ به‌ظاهر ساده‌ای است که پا را باز و بسته می‌کند، اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهید شد که زانو مکانیسم پیچیده‌ای دارد که در آن استخوان ران، وزن بدن را بر روی استخوان درشت‌نی (دو استخوان بزرگ‌تر ساق پا) متعادل نگه می‌دارد. کشکک زانو، کوچک‌تر از یک هستۀ انبه است که در مقابل مفصل زانو قرار دارد و به‌طرف بالا و پایین حرکت می‌کند، بدون آنکه هیچ استخوانی آن را به استخوان ساق پا یا استخوان ران متصل کند. کل این قسمت با رباط‌ها و تاندون‌ها پیوند خورده و توسط مایع و غضروف محافظت می‌شود. ممکن است به این بیندیشید که احتمال آسیب‌دیدگی در این ناحیه بالاست. درست حدس زده‌اید، آسیب‌های زانو یکی از رایج‌ترین دلایل مراجعه به متخصصان ارتوپد است.
آیا انجام بعضی از وضعیت‌های یوگا برای زانوهای آسیب‌دیده مناسب است یا خیر؟ پاسخ به این سؤال بستگی به نوع آسیب‌دیدگی شما دارد و اینکه شما در کدام مرحلۀ درمان هستید. به‌عنوان‌مثال وضعیت‌های ایستاده برای تقویت و استحکام عضلات محافظ اطراف زانوها عالی هستند؛ درعین‌حال اگر زانوها هم‌تراز نباشند، ممکن است آسیب ببینند. تریکوناسانا، تنها آسانای ریسک‌پذیری است که زانوها در آن درگیر می‌شوند. دیگر آساناها همچون اوتکات آسانا  (وضعیت صندلی)، ویراسانا  (وضعیت قهرمان)، پارسوتاناسانا  (وضعیت هرم)، لانج  و بسیاری دیگر از وضعیت‌های بازکنندۀ لگن نیز باید با دقت زیاد انجام شوند وگرنه احتمال آسیب‌دیدگی بیشتر زانو در آن‌ها وجود دارد. حقیقت این است که تقریباً هر وضعیتی اگر با بی‌دقتی انجام شود، می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی فرد گردد. آیا تاکنون پارگی غضروف زانو، التهاب مفصل زانو، پارگی رباط و یا جراحت دیگری را تجربه کرده‌اید، در زیر چند دستورالعمل ساده از آساناهایی که می‌توانند در این زمینه مفید باشند، آورده شده است.
۱-    آرام باشید و دقت کنید. نفس بکشید. انسان‌ها اغلب بصری هستند، ما اغلب اوقات با این رویکرد به سمت انجام آسانا می‌رویم که چگونه باید در حین انجام وضعیت به نظر بیاییم. زانوهایمان را به خاطر عدم توازن رگ به رگ می‌کنیم تا ازلحاظ ظاهری یک وضعیت را به‌درستی انجام دهیم. بیایید به‌جای این کار بیشتر توجه خود را متوجۀ درون خود بکنید. ببینید چه احساسی خواهید داشت. آگاهی درونی خود را بالا ببرید. یاد بگیرید که بین کشش زیاد و درد، سیگنال‌های عصبی و سیگنال‌های عضلانی تمایز قائل شوید.
۲- تعادل و توازن داشته باشید.

ادامه مقاله را می توانید در مجله شماره ۸۴ دانش یوگا مطالعه کنید.

منبع : مجله دانش یوگا شماره ۸۴

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۲ نظر

  1. ممنون …یوگا برای افرادی که پرانتز پادارن یا راشیتیسم دارن خوبه؟

    • آکادمی یوگا مازندران

      سپاس از لطف شما ، بله تمرینات یوگا در استحکام و تقویت استخوان ها و درست قرار گرفتن استخوان ها و تناسب اندام بسیار مفید است. شاد و تندرست باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*