خانه » مقاله ها » مقاله های عمومی » پنج (۵)دلیلی که ما بازی تقصیر را انجام میدهیم
پنج (۵)دلیلی که ما بازی تقصیر را انجام میدهیم

پنج (۵)دلیلی که ما بازی تقصیر را انجام میدهیم

شما اجاق گاز را به مدت طولانی رها کردید و غذای شما سوخت و یا در راه بیرون رفتن از در خانه گربه شما به بیرون گریخت و برای پیدا کردن آن دیر کردید و یا شما در خیابان ناگهان روی برگهای افتاده سر می خورید. زمانی که بد بیاری های مثل این برای شما اتفاق  افتد اولین فکر شما چیست.ایا شما فورا پی می برید  چه کسی مقصر  این اشتباه است یا شما تسلیم خودتان میشوید و مسولیت بد بیاری را قبول می کنید و خودتان را کنترل می کنید.

همه ما در به کار گیری بازی تقصیر (blame game )شبیه به هم نیستیم .اما تحقیقات علمی برای اطلاع ما روی اینکه چه کسی در بیشترین مظن اتهام است وجود دارد.ما می توانیم بعد قبول تقصیر را با چند اصول ساده قابل قبول تعریف کنیم .در یک طرف بازی تقصیر افراد همیشه می خواهند یک کسی یا چیزی را متهم کنند زیرا یک کار اشتباه اتفاق افتاد و نمی خواهید خودشان را مقصر آن بدانند.شما می توانید سوختن غذا را به همسرتان نسبت بدهید که به شما به اندازه ی کافی در کار خانه کمک نمی کند  و مجبور هستید روی چندین کار خانه کار کنید و خارج شدن گربه را به طور یقین به خاطر شیطنت گربه می دانید و ممکن است همسایه خود را در هنگام سلام کردن  در یک زمان بد مقصر بدانید .والبته شاید هم باید برگها را روی زمین جارو می کردند قبل از اینکه این اتفاق بوجود آید.

در طرف دیگر موضوع افرادی که خودشان را برای هر چیزی مقصر می دانند حتی زمانی که آنها هیچ کار با نتایج رقت بار انجام نمی دهند.

ممکن است برای مقصر بودن یک قدرت برتر ی باشد  به ویژه زمانی که هیچ کس دیگری نتواند  دلیل این نتیجه باشد .شما حتما قادر نخواهید بود همسرتان را یا خودتان برای تخریب خانه بوسلیه افتادن درخت روی سقفتان  در طوفان مقصر بدانید(اگر چه شما می توانید شوهرتان را برای قطع نکردن  درخت مقصر بدانید) افراد شاید حوادث را به یک قدرت بالاتری که هم ایمان را آزمایش می کند و هم نقطه ضعفها را تنبیه می کند در نسبت دهند.

بررسی و مطالعه تقصیر در حوضه روانشناسی اجتماعی  نسبت دادن (attribution)می باشد.

مقصر دانستن خود در زمانی که چیزی اشتباهی رخ می دهد ارتباط دارد به تمایل برای نسبت دادن  درونی به خودتان که خودتان را   نالایق – بی عرضه-  احمق –یا بی مسول می بینید. همان تمایل ممکن است شما را به عوامل بیرونی از قبیل سرنوشت –شانس –و اقبال سوق دهد.

حوضه ی دیگر در ارتباط با مسله تقصیر مسله تصمیم گیری به اینکه آیا شخصی که عمل غیر اخلاقی مرتکب شده مقصر است .ملاحضه  کنید به اینکه اگر ۲نفر آجری را از یک پلی که ماشین عبور می کند پرت کنند چه اتفاقی می افتد .مثلا یک آجر بدون برخورد به ماشینی  روی جاده بیافتد

و کسی آسیب نبیند اما آجر دیگر به فرد داخل ماشین آسیب بزند  وباعث تصادف شدید شود . سوالی که اینجا مطرح هست آیا  آجر شخصی که  به هیچ کس صدمه نزد شبیه همان فردی هست که به یک نفر آسیب زده. در صورتی که هر دوآنها نیت مغرضانه داشتند در یک قسمت بخت و اقبالی وجود داد  در طرف دیگر باید یک نفر یا چیز ی را  برای تقصیر برای خود فراهم بکند  .

آیا شما به بخت اخلاقی (moral luck)اعتقاد دارید مثلا اگر عمل بی توجهی که منتج به نتیجه بد نشود نباید تنبیه شود وآن نباید جرم باشد مگر اینکه آسیب برساند هرچند قضاوت ما همیشه نمی تواند منطقی باشد .افراد  شاید بگویند که نیت باید مهمتر از نتیجه عمل در مقصر دانستن باشد .هرچند قضاوت تحت تاثیر نتیجه به دست آمده قرار می گیرد.

با این پیش زمینه ذهنی بیاید ۵علت بازی مقصر دانستن را بررسی کنیم:

۱)مقصر دانستن یک مکانیزم دفای عالی است.انکاریا جابه جای (رجوع به مکانیسم دفای انا فرید)به حفاظت اعتماد بنفس شما یا اجتناب ازآگاهی از عیب و نقص یا اشتباه کمک می کند .

۲ )مقصر دانستن ابزاری است که ما در حالت حمله ازآن استفاده می کنیم که یک روش درگیری   تخریبی  برای آسیب زدن می با شد

۳)ما خیلی خوب نمی توانیم پی به علت رفتار خودمان و دیگران ببریم آیا این نسبت های که ما میدهیم قضاوت منطقی هست یا ازنتیجه عمل هست.

۴)خیلی راحته که یک نفر دیگر را مقصر بدانیم تا اینکه خودمان مسولیت آن را قبول کنیم.

۵)افراد هر چند می فهمند   در مقصر دانستن دروغ می گویند اگر (آن فرد) در محل حادثه هم  نباشد  امید وارند که او هرگز آن را نفهمد.

منبع: www.psychologytoday.com

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۴ نظر

  1. عالی بود…

  2. مطالبی ک میذارین عالیه.ممنون

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*