خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۱-روشی جامع برای تسکین آرتروز
۱-روشی جامع برای تسکین آرتروز

۱-روشی جامع برای تسکین آرتروز

با نگاهی به گذشته ، متوجه می شوم که خوش شانس بودم که به درد بازو گرفتار شدم. به آرامی ظاهر شد ولی در طول یک سال به طور بی رحمانه ای افزایش یافت ، در زمان مراجعه به پزشک قادر به بلند کردن حتی یک لیوان آب نبودم. بعد ازمعاینه ، به من گفته شد، عادت به انجام دادن یکسری حرکات و تکرار مکرر آنها باعث ایجاد فشار به عضلات شده و در نتیجه باعث گرفتگی عضلانی (اسپاسم) گردیده است. او توضیح داد که فشار به عضلات باعث سائیدگی و به تدریج از بین رفتن مفاصل می شود که این آغاز یک آرتروز می باشد.

آرتروز همان التهاب مفاصل می باشد. انواع گوناگونی از آرتروز وجود دارد. نوعی که من به آن مبتلا بودم را نوع ” سائیدگی و پارگی” می نامند. این نوع ، یکی از متداول ترین انواع آرتروز می باشد که معمولا به علت کهولت سن بوجود می اید. هشتاد و پنج درصد از افراد در سنین بالا در آمریکا مبتلا به آرتروز می باشند که معمولا توسط معاینه و اطلاعاتی که بیمار به پزشک می دهد ، بزرگی مفاصل ، سائیدگی استخوان و رسوب کلسیم که در عکس X-Ray دیده می شود ، تشخیص داده می شود. اگرچه اثر آن بر روی استخوانهاست ولی اغلب از عضلات شروع می شود.
بدن بوسیله منقبض و رها کردن و خمش و کشش تاندون ها قادر به حرکت می باشد. همین انقباض و رهایی باعث ایجاد جریان خون در این قسمتها شده که نتیجه ی آن درست کار کردن مفاصل می باشد. در اثر هر رهایی (استراحت عضلات) خون تازه که حاوی مواد مغذی و حیاتی برای عضلات است ، به سلول ها فرستاده می شود و در هر انقباضی ، خون کهنه را که حاوی مواد زائد متابولیسمی است، را ازسلولهای عضلانی خارج می کند. در اثر اسپاسم یا همان گرفتی عضلات ، جریان خون کاهش می یابد و باعث رسوب این زائده ها در سلولها می شود و همین کاهش جریان خون و در نتیجه آن تجمع سموم و رسوب باعث التهاب و در نتیجه آرتروز می شود. به شکل واضح تر ، آرتروز از آنجا شروع می شود که در اثر اسپاسم یا گرفتگی عضلات ، مفاصل باریک می شوند و باعث فشار به غضروف نرمی که انتهای استخوان را پوشانده ، می شود. همه ی این اتفاقات ، گرفتگی عضله ، ورم کردن و سفت شدن مفاصل، محدودیت در حرکت دادن ، فشار و سائیدگی و مداوا نکردن آن ، باعث سفت شدن غضروف نرم می شوند. سپس برای قوی کردن این قسمت ، بدن به طور خودکار، کلسیم را به سوی این قسمت های سفت و ضعیف شده هدایت می کند. در طول زمان مفاصل برای همیشه باریک می شوند و در اثر اصطحکاک مداوم و تنزل پیدا کردن مفاصل درد بیشتری تولید می شود. آرتروز طولانی مدت باعث بد شکلی مفاصل شده و قدرت حرکت را از انسان سلب می کند. بالاخره بعد از سال ها تحمل درد ، عمل جراحی ( استخوان و یا جایگزین کردن مفصل ) ممکن است آخرین امید برای رهایی از درد باشد.
ولی روند می تواند همیشه به این صورت نباشد. در مورد خود من ، وقتی دکترم گفت که به علت شناسایی آرتروز در مراحل اولیه قادر به درمان این درد هستم ، تسکین پیدا کردم. او پیشنهاد کرد که اینکارها را هرچه زودتر انجام دهم : خودداری از انجام دادن کارهای روزمره که موجب این گرفتگی عضله شده بود؛ انجام دادن کشش های آرام و سبک در عضلات بازو و شانه به جهت افزایش گردش خون و استفاده از داروهای ضد التهاب برای کاهش درد و ورم مفاصل به مدت دو هفته. تجربه به من ثابت کرده بود که هم دارو و هم کششهای سبک به سبب افزایش در جریان خون و کاهش ورم و در نتیجه مداوا ، می توانند بسیار مؤثر باشند. به سه پیشنهاد دکتر ریشه یابی مشکل و حذف آن، اصلی ترین هدف من شد.
وقتی دکترم گفت که به علت شناسایی آرتروز در مراحل اولیه قادر به درمان این درد هستم ، تسکین پیدا کردم.
با یک طرز تفکر مانند شرلوک هلمز شروع کردم به تحقیق و جستجو در مورد کارهای روزمره و عاداتم. حرکتی که منجربه بوجود آمدن مشکلم شده بود آنقدر کوچک و پیش پا افتاده بود که مدتها طول کشید تا آنرا پیدا کنم. اما یک روز خودم را در حالتی یافتم که با یک دست ، دست دیگرم را نگه داشته بودم در حالی که با تلفن صحبت می کردم. در حالی که دستم کاملا کشیده و انگشتان و کف دستم رو به بالا بود، آنرا تکیه گاه آرنج دیگرم که گوشی را نگه داشته بود، کرده بودم. متوجه شدم که از همین حالت برای انجام دادن خیلی کارهای دیگر هم استفاده می کنم. زمانی که تمامی ساعاتی را که مچم در خمیدگی بسر میبرد را جمع کردم ، متوجه شدم که مجرم را پیدا کردم. میدانستم که با انجام ندادن این عمل به تدریج التهاب مفصل و در نتیجه درد کاهش پیدا می کند. اما می خواستم که زمان بهبودی را سرعت بخشم ، بنابراین توسط یک روش جامع از ایده ها و تکنیک های مختلف استفاده کردم که بدنم را در روند بهبودی قوی تر کنم و خیلی موفق بودم. اگر شما هم از آرتروز رنج می برید ، امیدوارم که این ایده ها کمکتان کند.

مترجم : آرزو فراحی

توسط ساندرا سامرفیلد کوزک ۲۱ آوریل ۲۰۱۵

http://yogainternational

منبع : از سری مقالات سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

۲ نظر

  1. مقاله خوب و مفید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*