خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » ۴-ده راهنمایی برای هم ترازی و تقارن بدن که لازم است معلمین یوگا از آن استفاده نکنند
۴-ده راهنمایی برای هم ترازی و تقارن بدن که لازم است معلمین یوگا از آن استفاده نکنند

۴-ده راهنمایی برای هم ترازی و تقارن بدن که لازم است معلمین یوگا از آن استفاده نکنند

۸٫”شانه را پشت مچ دست ، ببرید” ( در واسیشتآسانا یا خط کش از پهلو ) .

به عنوان مربی یوگا ، در یک آسانای معین برای تعیین هم راستا بودن بدن ، اغلب نگاه می کنیم که آیا مفاصل شاگرد در یک راستا قرار گرفته یا نه ( زانو روی مچ پا ، شانه روی مچ دست ، غیره ) . پس چرا هم راستا بودن شانه و مچ دست در وضعیت خط کش کمتر مد نظر است ؟ بعضی از متداول ترین عدم تقارن ها در این وضعیت شامل فرو افتادن مفصل شانه و آویزان شدن مفصل ران است ، ولی اگر طوری وضعیت را انجام دهیم که انتهای مچ دست اندکی جلوتر از شانه باشد ، بسیار آسان تر می توان از زمین به سمت بالا بدن را بلند کرد. این کار به شما امکان می دهد ، مفصل ران را بالاتر بیاورید و فروافتادگی روی شانه کمتر اتفاق افتد . قرار دادن “مچ در جلوی شانه” برای رفتن در وضعیت ، احتمالاً آسان تر است ، اگر از وضعیت سگ سر پایین ( که مخالف وضعیت خط کش است ) وارد آن شوید – امتیازش این است که! –مفصل ران شما از قبل برای وضعیت سگ سر پایین بلند شده است ، بنابراین ، این چیدمان کمک می کند از افتادگی مفصل ران نیز پیشگیری شود .
۹٫ مفصل ران را به سمت دیوار روبرو بچرخانید .”
image
این راهکار عمدتاً ، توصیه ایی است که در وضعیت هایی مانند ویرابادراسان ( جنگجو I ) و پارشوتانآسانا ( وضعیت هرم ) داه می شود ، وقتی که پای پشتی روی زمین با زاویه ۴۵ درجه قرار می گیرد و جهت معمول وضعیت به سمت لبه ی کوتاه تشک یوگا است . دلیل مشکل زا بودن این دستورالعمل این است : وقتی پا ی عقبی در این وضعیت ثابت می شود ، اگر مفصل لگن را به سمت جلو بکشید و سعی کنید آن را به سمت دیوار روبرو صاف کنید ، در نهایت زانو را دچار پیچش می کنید – وای ! در عوض ، پای عقب را تثبیت کنید ، مطمئن شوید که پشت زانو همراستای دومین و سومین انگشت باشد و با کمک پاشنه ی پای پشتی استوار و مستقر شوید . سپس ، پشت پا را دقیقاً همانگونه که هست نگه دارید و از شکم برای جلوتر آوردن تنه استفاده کنید . شکم را از سمت پشت پا به سمت جلوی پا بچرخانید . ( و صادقانه بگویم ، اگر مفصل ران کاملاً به سمت دیوار روبرو نچرخد ، واقعاً مشکلی نیست ! وقتی از این کار صحبت می شود ، مهم تر این است که زانوها را سالم نگه داریم تا اینکه لگن را کاملاً بچرخانیم . )

۱۰٫”به بدن گوش فرا دهید .”
خوب ، این یک راهکار در یک راستا بودن بدن نیست ، بلکه مانند ” آگاهی و توجه تان را روی نفس نگه دارید ” ، یکی از تکراری ترین اصطلاحات در تمام محدوده ی یوگای غرب می باشد وبه نظر می رسد لازم است بطور مداوم تکرار شود . دوستم بت اسپیندل ، مربی یوگا و درمانگر ، این مطلب را درهنگام مکالمه ی اخیرش مطرح کرد ، با این دریافت که ” یک بدن تعلیم ندیده ، چیزهای احمقانه می گوید ” و جمله ی “به بدن خود احترام بگذارید” احتمالاً ، گزینه ی بهتری است .و می دانید چرا ؟ من فکر می کنم کاملاً حق با او است . منظورم این است ، با اینکه ، ترجیح می دهم تصور کنم بدنی کاملاً تعلیم دیده دارم و حتی اگر این مطلب حقیقت داشته باشد ، نیمی از اوقات این بدن ترجیح می دهد کره بادام زمینی بخورد تا به وضعیت سگ سر پایین را برود . گاهی اوقات، احترام گذاشتن به بدن یعنی انجام دادن کارهایی که ترجیح می دهید ، انجام ندهید . بعلاوه ، این دستورالعمل می تواند به خصوص برای شاگردان جدید و / یا آنها یی که واقعاً راهنمایی یا دستورالعمل بیشتری نیاز دارند ، مبهم یا مختل کننده باشد . به شاگردان تان بیاموزید به بدن شان گوش فرا دهند به جای اینکه بگویید ، این کار را انجام دهند .
https://yogainternational.com/
مترجم : لادن خضری
ویراستار: فروزنده شاملو

منبع : سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*