خانه » مقاله ها » تغذیه » مراقب اسید فتیک باشید
مراقب اسید فتیک باشید

مراقب اسید فتیک باشید

تداخل های تغذیه ای اگر چه شاید مانند تداخل های داروهای شیمیایی آسیب های جدی به سلامت فرد وارد نکند اما به هر حال می تواند روند درمانی فرد را در استفاده از خاصیت دارویی و درمانی موادغذایی مختل کند.به علاوه اینکه مصرف مواد غذایی طبیعی اگر بدون شناخت این تداخل ها باشد ، اثر لازم را در رژیم درمانی افراد باقی نمی گذارد.
یکی از موارد تداخل شایع که افراد شناخت کمی از آن دارند تداخل اسید فتیک در جذب آهن ، روی و کلسیم موجود در مواد غذایی است.

 

اسید فتیک که کارشناسان به آن فیتات هم می گویند ذخیره اصلی فسفر در دانه های گیاهی است و با فراوری کردن آن به علت خواص آنتی اکسیدانی بسیاری که دارد به عنوان یک ماده نگهدارنده تولید تجاری می شود.دانه های خوراکی ، غلات ، حبوبات و آجیل ها از نظر طبیعت درمانگران یکی از منابع اصلی اسید فتیک محسوب می شود که البته مقدار آن در انواع این دانه های گیاهی متفاوت است.از جمله خواص درمانی اسید فتیک خاصیت ضد سرطانی و ضد سنگ کلیه ای آن است.

با این حساب باید گفت اسید فتیک خود یک منبع مفید تغذیه ای است که نباید به هیچ عنوان آن را از برنامه غذایی خود حذف کنیم اما به هر حال مصرف آن و استفاده همزمان آن با دیگر مواد غذایی باعث اختلال در جذب مواد معدنی موجود در خوراکی های طبیعی مانند آهن ، روی و به میزان کمتر کلسیم می شود.
بنابراین طبیعت درمانگران برای کاهش اسید فتیک در غذاها پیشنهادهای مختلفی ارائه می دهند از جمله اینکه خیساندن حداقل یک شبانه روز غلات و حبوبات می تواند سبب کاهش اسید فتیک موجود در آنها شود.کارشناسان جوانه زدن حبوبات و غلات را نیز باعث تخریب فیتات موجود در دانه غذایی می دانند.

 

منبع : http://www.yogastudy.net/post32.aspx

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*