خانه » مقاله ها » مقاله های یوگا » کلاس های یوگا با صندلی
کلاس های یوگا با صندلی

کلاس های یوگا با صندلی

برای بسیاری از فراگیرانی که برای داشتن یک تمرین مناسب و ایمن درحین انجام دادن تمرینات کامل فیزیکی و تنفسی یوگا نیاز به وضعیت های جایگزین یا وسایل کمکی دارند ، کلاسهای یوگای با صندلی می تواند بسیار مفید واقع شود.
انجام دادن آسانا به کمک یک صندلی به فراگیرانی که با مشکلات جسمی مختلفی دست و پنجه نرم می کنند، اجازه می دهد تا بدون هیچ گونه اضطراب و ترس از بدترشدن وضعیت خود، به انجام دادن تمرینات یوگا بپردازند. گروه خاصی از فراگیران یوگا هستند از تمرینات حمایتی (توسط صندلی) به طورقابل ملاحظه ای بهره مند می شوند. برخی ازاین گروه ها شامل فراگیرانی هستند که دوره نقاهت عمل جراحی را می گذرانند، ، مبتلایان به بیماری های مزمن ، فراگیران مسن تر یا افرادی که ضربه روحی شدیدی را متحمل شده اند. هریک ازاین گروه های خاص فراگیران، بدون اضطراب از زمین خوردن، صدمه دیدن و یا نگرانی از سخت بودن تمرینات، قادر خواهند بود دریوگای صندلی شرکت کنند. به عنوان یک مربی یوگا دارای مجوز، اگر قادر باشید تمرینات یوگای صندلی را به فراگیران خود ارائه دهید پتانسیل بالا بردن تعداد فراگیران خود را افزایش خواهید داد.
به عبارت دیگر شما قادرخواهید بود برای جمعیت متنوع و بیشتری تدریس کنید. با افزایش مهارت های خود با یوگای صندلی، قادر خواهید بود دربیمارستان ها، جوامع بازنشستگان و انواع مختلف جوامع درمانی بهداشتی به تدریس پرداخته و درزمینه اشاعه یوگا و معرفی آن به جمع کثیری از فراگیرانی که ترس ازشرکت درکلاس های یوگا را دارند، کمک شایانی کنید.
حرکت اوتاناسا حرکت تغییریافته ایستادن درحالت خم به جلو
حالات متعدد ومختلفی ازحرکات یوگا وجود دارد که می توان از آنها درکلاس های یوگای صندلی استفاده کرد. برای مثال: بسیاری از حالات ایستاده یوگا را می توان با کمک یک صندلی برای حفظ تعادل انجام داد. حالات عقاب، درخت، اوتاناسا یا ایستادن درحالت خم به جلو، برخی ازحالاتی هستند که به راحتی می توان با یک صندلی تغییراتی درآنها ایجاد کرد.
image
image
اوتاناسا یا همان ایستادن درحالت خم به جلو، یکی ازاصلی ترین حالت ایستاده است که درهمه کلاس های یوگا تمرین می شود.کشش پشت ساق پا،پشت زانو و ران ازمزایای اوتاناسا ست. اوتاناسانا به دلیل رسیدن خون و اکسیژن بیشتر به مغز، نقش به سزایی درکاهش افسردگی،اضطراب و خستگی دارد. علاوه براین اگراین تمرین به کمک یک صندلی انجام شود می توان رهایی ازتنیدگی درقسمت نیم تنه جلوی بدن (TORSO) و عضلات گردن و شانه را تجربه کرد و از مزایایی شبیه به حالت پیشرفته این آسانا(قفل شدن دست ها درپشت ساق پا) سود برد.
image
درنسخه تغییریافته اوتاناسا به فراگیران گوشزد کنید که با فاصله ۳پا( حدود ۹۰ سانتی متر) ازپشت صندلی بایستند ، پاها را به عرض شانه بازکنند، دست ها را بلند کرده به طرف بالای سر و به حالت دعا قرار دهند. به فراگیران بگویید که با یک دم دست ها را به طرف بالای سر بلند کرده و درحالت دعا قرار دهند و با بازدم دست ها را پایین آورده و روی پشت صندلی درراستای گردن و شانه قرار دهند.اگر با بلندکردن دست مشکل دارند می توانند این تمرین را بدون حرکت اولیه دست یعنی بردن دست به بالای سر نیز انجام دهند.
آن دسته از فراگیرانی که به کشش بیشتری نیاز دارند می توانند پاها را با فاصله بیشتری ازصندلی قرار دهند تا دست ها کاملا کشیده شوند.اگر فراگیر درانجام دادن این تمرین و دراین حالت راحت است ( برای کشش بیشتر) می توان توصیه کرد به مدت۳ تا۵ تنفس دراین حالت باقی بماند و درهنگام بازدم دست ها را به حالت دعا به بالای سر برگردانده ، سپس پایین آورده و درکنار بدن قرار دهد.
© Copyright 2015 – Aura Wellness Center – Publications Division
March 19 2015
مترجم : آرزو فراحی
ویراستار: فروزنده شاملو
نویسنده : ویرجینیا آورمین، M.ED

از سری مقالات سایت موسسه یوگای علمی نوا

باز نشر : آکادمی یوگا مازندران

http://www.yogaacademy.ir/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*